SP presenteert onderzoeksrapport WorkFast

26 mei 2014

SP presenteert onderzoeksrapport WorkFast

De Zwolse SP presenteert vandaag een rapport over de werkwijze van het project WorkFast zoals dat onder andere door de gemeente Zwolle wordt uitgevoerd De SP ontving tientallen verontrustende klachten en heeft deze gebundeld in een rapport met aanbevelingen.

Bij WorkFast krijgen werkzoekenden een zeer intensief traject waarbij ze onder andere tot 25 keer per week moeten solliciteren, ook als er geen vacatures zijn. Werkzoekenden kunnen meermalen per dag worden opgeroepen door de sociale dienst. Sommige deelnemers moeten tot wel 32 uur per week zonder loon werken op de sociale werkplaats. Werkzoekenden dienen gemiddeld 36 uur per week bezig te zijn met solliciteren en het zoeken naar werk.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: “Uit ons rapport blijkt dat mensen worden vernederd, ontmoedigd en zelfs fysiek ziek worden van het WorkFast-traject. De verhalen van deelnemende werkzoekenden zijn vaak echt hartverscheurend. De werkwijze van WorkFast zorgt in de praktijk voor heel veel leed. Wat de SP betreft trekt de gemeenteraad snel de stekker uit WorkFast.”

De afgelopen maanden is het project WorkFast meerdere malen onderdeel van discussie geweest, zowel in de Zwolse politiek als in de media. Op verschillende plekken zijn klachten van deelnemers aan het project binnengekomen. De SP heeft een meldpunt opgericht om de klachten te verzamelen.

De verzamelde klachten zijn van een dusdanig zware aard dat de SP vindt dat de gemeenteraad op korte termijn in debat moet over de omstreden methode. De klachten bestonden onder andere uit klachten over psychische intimidatie, onbeschofte behandeling en het negeren van advies van medische professionals.