ROOD en SP: meer ruimte voor fietsen

13 januari 2006

ROOD en SP: meer ruimte voor fietsen

ROOD Zwolle, de jongerenorganisatie van de SP, heeft onderzoek gedaan naar de verhouding tussen fietsen en fietsklemmen bij het NS-station in Zwolle. Uit dit onderzoek blijkt dat er een tekort is van 756 fietsklemmen. Maandag 16 januari zal het rapport in de raadsvergadering aan de gemeenteraad aangeboden worden. Die avond zal de fractie van de SP tevens een motie indienen die het tekort aan stallingruimte moet oplossen.

Wethouder Cnossen van Verkeer en Vervoer liet in december 2004 weten geen intenties te hebben om de stallingcapaciteit voor fietsen bij het station uit te breiden. Dit terwijl Zwolle zowel een fietsstad als studentenstad wil worden. ROOD denkt dat deze twee doelen alleen bereikt kunnen worden wanneer fietsers genoeg ruimte krijgen en het gebruik van de fiets ook gestimuleerd wordt.

In de chaos is het bijna onmogelijk je fiets terug te vinden.

Het is een komen en gaan op het centraal station in Zwolle. Veel mensen komen op de fiets naar het station die daar vaak in een fietsenrek wordt gezet. Dat is een goede zaak, zo stelt ROOD. Want wie op de fiets komt is milieubewust bezig, en daarbij neemt een fiets weinig ruimte in waardoor dit gebied goed bereikbaar blijft. Niet lang geleden zijn er veel fietsklemmen bijgeplaatst rond het station om de stallingplaatsen die op het Lübeckplein zijn komen te vervallen, te compenseren. Maar is het genoeg? ROOD denkt van niet, aangezien er te weinig klemmen zijn voor iedereen die zijn fiets onbetaald bij het station wil stallen. Hierdoor worden fietsen onnodig weggesleept die in de klemmen staan en er ontstaat een verpauperde indruk rond de stallingen.

Lübeckplein heeft een tekort aan klemmen.

Verantwoording

De steekproef is representatief voor de huidige situatie omdat de steekproef genomen is onder normale omstandigheden; er was geen sprake van bijzondere evenementen. De steekproef is in het weekend genomen, omdat er dan de meeste fietsen in het stationsgebied geparkeerd staan. Het aantal parkeerplaatsen zou dan ook op dit wekelijkse piekmoment afgestemd moeten zijn.
Er is een aantal argumenten dat gebruikt zou kunnen worden tegen onze bevinding dat er veel te weinig fietsrekken beschikbaar zijn. Hieronder gaan wij hier kort op in om de validiteit van onze conclusie te bevestigen.
“Er zijn nog lege rekken. Als reizigers hun fietsen daarin zouden zetten, dan zouden er veel minder fietsen naast de rekken hoeven staan”.

Veel fietsen, weinig klemmen.

Tijdens ons onderzoek hebben wij opgemerkt dat er nog maar erg weinig lege rekken over waren. Het volstallen van deze rekken zou onvoldoende zijn om het probleem op te lossen.
Er stonden op zondagmiddagmiddag 6 november namelijk 3780 fietsen op het station. De “fout” geparkeerde fietsen, zouden met geen mogelijkheid in de weinige lege rekken passen.
Overigens is een bezettingsgraad van 100% is onhaalbaar. Er treedt namelijk onvermijdelijk
“frictieleegstand” op, waarbij een vrijkomend rek niet meteen weer wordt opgevuld door een andere fiets.
Er staat altijd wel een aantal weesfietsen en wrakken in het stationsgebied. Deze worden echter regelmatig opgeruimd door de Gemeente Zwolle. Het aantal weesfietsen en wrakken kan daarom niet zo groot zijn dat dit de oorzaak van het rekkentekort is.

Conclusie

Reizigers kunnen onmogelijk voldoen aan de regel dat fietsen in de rekken geparkeerd moeten worden, omdat er veel te weinig fietsrekken aanwezig zijn. Het wegslepen van fietsen is symbolisch beleid, omdat fietsen massaal naast de rekken geparkeerd blijven zolang er onvoldoende rijwielklemmen zijn. Het is hoog tijd dat de gemeente Zwolle een echte oplossing vindt voor dit probleem om zo tegemoet te komen aan de terechte ergernissen van reizigers.

ROOD Zwolle