SP presenteert resultaten tevredenheidsonderzoek

24 februari 2006

SP presenteert resultaten tevredenheidsonderzoek

In de afgelopen maanden heeft de SP in Zwolle zich sterk ingezet voor het verrichten van een onderzoek onder uitkeringsgerechtigden. Doel was een tevredenheidsonderzoek te houden over uitkeringsinstanties. De resultaten zijn nu bekend en verzameld in een rapport.
De aanleiding voor het onderzoek was de toename van het aantal klachten die de afgelopen jaren bij de SP binnen kwamen. Daarop besloot de SP middels advertenties mensen op te roepen om met hun ervaringen naar buiten te treden. Doel was om inzichtelijk te krijgen wat er goed gaat en wat niet. Vanaf oktober tot en met december stond de advertentie elke veertien dagen in een huis-aan-huis blad.

Zowel telefonisch als schriftelijk werd de afdeling daarop door tientallen mensen benaderd. De reacties gaan voornamelijk over het maandenlang zonder geld komen te staan door de handelswijze van de instanties, een respectloze behandeling van cliënten, zoek geraakte dossiers en miscommunicatie.

De SP-raadsfractie wil het onderzoeksrapport overdragen aan het publiek. Vervolgens zal de fractie op basis van concrete voorstellen het rapport agenderen in de nieuwe gemeenteraad.

Zaterdagochtend houdt de SP een persconferentie. Aansluitend zal de SP een ‘Loket op Locatie’ organiseren in het winkelcentrum van Zwolle-Zuid van 11.00 – 15.00 uur. De SP hulpdienstmedewerkers zullen mensen te woord staan en -zo mogelijk- directe hulp en advies bieden.

Download resultaten tevredenheidsonderzoek: 'In de wurggreep van de wet en de uitvoerende instanties' (.pdf)