SP doet mee aan collegeonderhandelingen

17 maart 2006

SP doet mee aan collegeonderhandelingen

De PvdA gaat op weg naar een nieuw college van B en W, maandag om te beginnen in gesprek met SP en VVD. Een dag later wordt - eveneens afzonderlijk - met de huidige coalitiepartners CDA, GroenLinks/De Groenen en ChristenUnie gesproken.

De PvdA volgde het advies van informateur Hans Ouwerkerk en gaat - ‘als politieke vertaling van de uitslag’ - eerst praten met de partijen die meer kiezers voor zich wisten te winnen. Weber stelde verder dat een verkiezingsuitslag ‘met meer raadsleden op de linker flank op enigerlei wijze in een nieuw college(akkoord) naar voren moet komen’.

Na de (niet openbare) onderhandelingsronde van begin volgende week voorziet de procedure erin dat de PvdA donderdag aangeeft met welke partijen ze over een concept-programma-akkoord verder wil praten. Dat gebeurt maandag 27 maart oriënterend en vervolgens 29 en 30 maart inhoudelijk. De afronding is voorzien voor 3 en 4 april, waarna de raad op 10 april de wethouders benoemt.

Bron: de Stentor