Bevrijdingsdag gevierd met debat en kraam

7 mei 2006

Bevrijdingsdag gevierd met debat en kraam

Vijf mei: de enige dag dat heel Nederland weer gelooft in een betere wereld. Idealisme mag dan weer even. SP Zwolle vierde bevrijdingsdag door een delegatie van ROOD deel te laten nemen aan een debat op het bevrijdingsfestival Overijssel, en door met een kraam op de festivalmarkt te staan.

Het was al vroeg druk op het terrein.

‘Nee mevrouw, de verkiezingen zijn inderdaad net geweest, maar de SP is altijd actief,’ klonk verschillende malen bij de SP-kraam. Het festival werd dit jaar voor het eerst in het Wezenlandenpark gehouden, achter het provinciehuis. Door de vele podia, kraampjes en zelfs een reuzenrad was er de hele dag een echte festivalsfeer aanwezig. In een grote tent op het hoofdterrein was er naast muziek ook ruimte voor debat.

Marijn Schrijver in debat namens ROOD.

Het debat, georganiseerd door Studentertainment, werd geleid door Gijs Staverman. Vragen en stellingen werden ingeleid door een filmpje verzorgd door de Anne Frank Stichting. Deze gingen steeds over actuele discussies. Zo moest ROOD onder andere debatteren over de homo-haat in dancehall-video’s en de kwestie rond Lange Frans en de ijsblokjes. Ook het publiek in de tent mocht volop meedoen in het debat.

ROOD-voorzitter Joris de Koning (links) was ook van de partij.

Ruim 120.000 mensen bezochten het bevrijdingsfestival Overijssel. Het publiek, jong en oud, stonden keer op keer te juichen en applaudiseren wanneer artiesten hun mening lieten horen over illegale Amerikaanse gevangenissen en een inhumaan uitzettingsbeleid.

Kane sloot de avond af.

Het reuzenrad gaf het festival extra karakter.

ROOD Zwolle
Bevrijdingsfestival Zwolle