Perspectiefnota 2007-2010, 2e termijn

11 juli 2006

Perspectiefnota 2007-2010, 2e termijn

Maandag 10 juli werd de Perspectiefnota in een tweede termijn besproken in de gemeenteraad. Hieronder de bijdrage van de SP.

Voorzitter,
We zijn bij elkaar voor de tweede termijn van de PPN. De SP concludeert na beantwoording van het college in 1e termijn dat er veel plannen zijn, maar dat er onvoldoende geld is om nieuwe initiatieven op te starten. En dat is jammer. Zeker als we denken aan de WMO: er is zoveel geld nodig, maar onduidelijk is of er voldoende fondsen beschikbaar zijn om de WMO goed uit te voeren. Dit gaat straks ten koste van individuele mensen, van Zwolse burgers.

De keus van dit college is om het beleid van het vorige voort te zetten. Er is structureel geen geld en met de incidentele middelen die voorhanden zijn is de bandbreedte erg smal. Het lijkt nu nog allemaal mee te vallen, maar het overzicht van meerjarige investeringen laat een aantal kruisjes zien bij geldslurpende projecten waardoor het perspectief er volgend jaar heel anders uit zal zien. Ik denk dan aan de asfaltprojecten: de HIS en de verbreding van de IJsselallee en Ceintuurbaan. Vele miljoenen gaat er in asfalt zitten. Misschien zijn er gemiddeld jaarlijks zo’n 5 miljoen euro te verdelen, maar met dergelijke projecten blijft er maar bar weinig over voor de sociale paragraaf.

Bij de SP fractie beklijft uiteindelijk het gevoel geen duidelijk perspectief te zien: zowel naar verleden (cijfers jaarrekening die ontbreken) als naar de toekomst. Er worden incomplete lijstjes opgevoerd en een onduidelijke planning gehanteerd. ‘Dat beslissen we nog’ lezen we bijna op elke pagina. Het moet niet zo zijn dat de raad alle begrotingen, moties, amendementen en tussentijdse raadsbrieven bij de hand moet houden om een goed oordeel te kunnen geven over de PPN; het college moet de raad een duidelijk overzicht bieden. Daarmee blijft de kwaliteit van voorliggend voorstel onder maat. Door het ontbreken van een goed overzicht maakt het college een goede en snelle beoordeling onmogelijk voor de raad, laat staan dat burgers er nog iets van kunnen begrijpen. Op dit punt heeft de SP fractie twee moties ingediend, waarmee wij beogen de raad beter geïnformeerd haar werk te kunnen laten doen.

Deze PPN mist daadkracht en ambitie. Van de 20 actiepunten uit het collegeprogramma blijft onvoldoende overeind in deze nota. Wij stellen vast dat er op geen enkele manier de woorden groen, natuur of luchtkwaliteit in terugkomen. En wij stellen vast dat de plannen in het collegeakkoord op het gebied van welzijn veel beter kunnen worden uitgewerkt in het komende jaar. Derhalve zal de SP nu al, bij de PPN, de richting aangeven welke zaken wij missen. Wij hebben een motie ingediend om de wethouder aan te moedigen een plan op te zetten om onderbesteding bij het armoedebeleid te voorkomen. Daarnaast komt onze fractie terug met de motie over het verhogen van de bijstandsnorm naar 115%. Deze keer is de dekking geregeld. De groep mensen die net boven de bijstandsgrens een inkomen heeft, ondervindt vaak in de praktijk dat zij net buiten alle regelingen vallen. Daardoor maken zij minder kans op bijzondere bijstand of kwijtscheldingen. Hierdoor hebben deze mensen soms nog minder te besteden dan de mensen die precies op dat niveau zitten. Om het gat te dichten dat hierdoor ontstaat, is het van belang een krachtig armoedebeleid te voeren, dat mensen een steun in de rug biedt. De SP stelt voor de norm te verhogen van 105 naar 115% en heeft de kosten gedekt uit het positieve saldo van de mei-circulaire.

Een andere injectie op het gebied van welzijn betreft twee moties voor de gekleurde medemens. In de ene verzoeken wij het college genereus middelen vrij te maken voor evenementen die de integratie bevorderen, in de andere pleiten wij voor het instellen van een consulent voor allochtone ouderen. Het gaat hierbij om een tijdelijke functie, alleen bij het invoeren van de WMO. Het is bekent dat er een grote achterstand is bij de oudere allochtonen naar de Nederlandse samenleving, vooral waar het gaat om begrip van de regelgeving. Om deze mensen te helpen bij de invoering van de WMO, vragen wij u incidenteel een bedrag uit te trekken voor een allochtone ouderenconsulent.

Samen maken we de stad. De SP onderschrijft het belang om met partners projecten uit te voeren waarbij een ieder doet waar hij goed in is. De gemeente houdt de regie, partners voeren het beleid uit. Jaarlijks ontvangen we dikke jaarverslagen vol met cijfers. Maar koude cijfers zeggen niet altijd iets over de kwaliteit. Je kunt bijvoorbeeld wel een doelstelling hebben gehaald, maar is de kwaliteit van het uitgevoerde werk ook voldoende geweest? We moeten niet vergeten dat we werken met mensen en vaak besluiten nemen waar mensen mee te maken hebben. Respect en menselijke waardigheid zijn daarbij bijzondere belangrijke ijkpunten, die in jaarverslagen vaak niet meetbaar terug komen. De SP vraagt met klem uw aandacht daarvoor.

Dank u wel namens de fractie.

Margriet Twisterling
fractievoorzitter SP Zwolle