h

Schriftelijke vragen BAM-terrein in de spoorzone

21 december 2006

Schriftelijke vragen BAM-terrein in de spoorzone

Tijdens het wijkplatform in Hanzeland en bij het wijkplatform in de Veerallee, is er door de wijkwethouders gemeld dat het college bezig is met het (her)ontwikkelen van een visie op de spoorzone. In de Zwolse Courant van 14 december is hier ook over bericht. Het college heeft besloten om een uitzondering te maken voor het BAM-terrein. De voorgenomen plannen behelzen studentenhuisvesting, kantoren en mogelijk een hotel.

Het BAM-terrein bevindt zich aan het spoor maar niet dicht bij het station. Het gevolg hiervan zal zijn dat de ontsluiting van deze locatie toch grotendeels via de weg zal plaatsvinden. Dat zal een extra druk geven op de toch al drukke verkeersaders IJsselallee en Nieuwe Veerallee. In 2007 zal het college starten met het ontwikkelen van een visie op mobiliteit in Zwolle om uiteindelijk een oplossing te kunnen bieden aan de problemen die automobiliteit met zich meebrengt.

In het kader van artikel 44 van het reglement van orde voor de gemeenteraad wil ik namens de SP de volgende vragen stellen over de ontwikkeling van de het BAM terrein in de spoorzone.

1. Welke zwaarwegende argumenten liggen ten grondslag aan de uitzonderingspositie van het BAM-terrein?
2. Deelt het college onze zorg, dat ontwikkeling van een kantoorgebouw of hotel, in een gebied waar het al druk is en vanwege ontwikkelingen bij Hogeschool Windesheim nog drukker kan worden, wel wenselijk is? Zeker nu er juist onderzoek is gedaan naar oplossingen voor deze problematiek. (*zie ook bijlage hieronder)
3. Op welke wijze wil de gemeente de regie bij de ontwikkelingen in de Spoorzone in de hand houden?

Wij verzoeken u om deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Namens de SP-fractie
Edwin Koster


Bijlage

Persbericht gemeente Zwolle
19 december 2006

Onderzoek naar doorstromingsmaatregelen IJsselallee

Hoe zorgen we dat verkeer op de IJsselallee voldoende kan doorrijden, nu en in de toekomst? De gemeente Zwolle en Rijkswaterstaat hebben onderzoek gedaan naar het antwoord op die vraag. De voorlopige uitkomsten worden de komende maanden verder uitgewerkt. Het zijn belangrijke stappen richting concrete maatregelen.

De IJsselallee is een belangrijke schakel in het hoofdwegennet van de gemeente Zwolle en de omliggende regio. De doorstroming op de weg heeft direct invloed op de A28. Op dit moment is de doorstroming –met name in de spits- al niet optimaal en met de autonome groei van het verkeer en ontwikkelingen in de omgeving is de verwachting dat de problemen zullen toenemen.

Samen met Rijkswaterstaat is de afgelopen maanden gekeken naar mogelijke maatregelen en de effecten daarvan. Het onderzoeksgebied strekt zich uit van de kruising Hanzeallee/IJsselallee tot het kruispunt Blaloweg/Westenholterallee. Ook het Spoolderplein en de op- en afritten van de A28 maken deel uit van het gebied. De doorstroming op de A28 en de IJsselallee heeft daarbij de meeste prioriteit gehad. Ook doorstroming van het openbaar vervoer is van groot belang.

De uitkomsten van het onderzoek wijzen onder meer op mogelijkheden om rijstroken anders in te delen, rijstroken toe te voegen en verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen. De conclusie van het onderzoek is dat het goed mogelijk is om met dergelijke maatregelen de doorstroming vooralsnog in goede banen te houden.

Voordat over de definitieve aanpak wordt besloten is nog nader onderzoek nodig. Zo wordt gekeken naar de fysieke haalbaarheid van de extra stroken, de gevolgen voor geluidhinder en luchtkwaliteit en het verleggen van kabels en leidingen. Ook de kosten en mogelijke dekking worden nog nader in beeld gebracht.

U bent hier