Vragen Voorsterpoort

9 april 2007

Vragen Voorsterpoort

Tijdens de behandeling in de commissie ruimte over de Voorsterpoort op 2 april was er onvoldoende tijd om alle vragen te stellen. Daarom mochten deze ook schriftelijk gesteld worden. De overgebleven vragen van onze fractie werden middels onderstaande brief gesteld aan de voorzitter van de commissie ruimte.

In vervolg op de vergadering van maandagavond 2 april hierbij de vragen waarop onze fractie graag (een duidelijk) antwoord ontvangt.

Algemene vraag
Onze fractie ontving een boekwerk met als datum 15-1-2007. Op de griffie liggen twee rapporten met een latere datum, waarvan de reactie moet zijn verwerkt in het boekwerk, dat wordt tijdens het vertrouwelijke deel van de commissievergadering gesteld. De plannen zijn hierop nog zijn gewijzigd. Toen wij ons exemplaar vergeleken met een recenter exemplaar , was duidelijk dat er nauwelijks iets was gewijzigd. Dit heeft onze fractie op zijn minst verbaast. Daarom willen wij nogmaals een uitleg over de wijze waarop Integrale Visie Voorsterpoort met name in de eindfase tot stand gekomen is.

Financiële onderbouwing
Hoe groot is de vraag vanuit de markt, waarop zijn de aannames gebaseerd, zijn deze cijfers beschikbaar voor de raad?
Hoe voorkomt u overprogrammering van detail en horeca vierkante meters?

Mega Disco
Uit een onlangs gepresenteerd onderzoek van de studenten (en andere jongeren) in Zwolle, blijkt dat er behoefte is aan een grote uitgangsgelegenheid cq disco.

In onze ogen is het logisch om aan te sluiten bij bestaande voorzieningen: andere horeca gelegenheden, toezicht gebieden, logische loopstromen, gezond verstand. Uitgaan ontwikkelt zich niet als een geen solitaire aangelegenheid, maar juist als een geïntegreerde; ergens even een hapje eten, een bioscoop bezoeken, nog even naar het café om dan te gaan dansen en uiteindelijk na te genieten van de avond en nacht door nog even iets te eten in de (binnen)stad.

Hoe past de keuze voor de ontwikkeling van een megadisco dan in dit beeld?

Locatie van Wijhe
Welk stedenbouwkundige/strategische afweging heeft u doen besluiten om in het plan gebied een chemische fabriek voorlopig te laten bestaan. Tijdens de vergadering heeft de wethouder aangegeven dat hij, wil ingaan op de inspraak van mevrouw van Wijhe. Helaas heeft hij omwille van de tijd slechts beperkt antwoord kunnen geven. De fractie van de SP hecht er aan een uitvoerige beantwoording te ontvangen, met name op de door de inspreekster genoemde punten.

Voorstadhalte
Om deze te bereiken dient de reiziger op hoofdstation over te stappen. Het blijkt dat ambtenaren (dat heeft rijksgebouwendienst onderzocht) maar wellicht ook andere werknemers niet geneigd zijn om deze overstap te maken. Hoe reëel is dan de aanname dat ontsluiting via de voorstadhalte (openbaar vervoer) een voordeel is bij deze locatie.

Wordt er gezorgd voor voldoende fietsparkeerplaatsen bij de voorstadhalte?
Is het laten doorrijden van trein mogelijk geen betere oplossing?
Wordt de bezoekersstroom van en naar beide stations ook mee gewogen bij de ontwikkeling van de Spoorzone?

Overige
Wij hebben tijdens de behandeling ook aandacht gevraagd voor;
- meer ambitie op gebied duurzaamheid
- verkeersveiligheid met name op Kamperweg
- goede en veilige fietsontsluiting
- voldoende fietsparkeerruimte bij de voorstadhalte

Wij wachten de beantwoording van onze vragen en vragen van andere raadsfracties af en spreken de wens uit de antwoorden tijdig te ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Namens de SP-fractie