3 mei 2007

Amendement bouwhoogte toren Willemsplein

Met dit amendement inzake het programma van eisen voor de Vogeltjesbuurt/ Willemspoort wil de fractie van SP voorkomen dat regels over bouwhoogtes in de ring om de binenstad, na een stadsbrede discussie hierover, nu al weer terzijde worden geschoven om projectontwikkelaars en stedenbouwkundigen hun zin te geven. Als we toestaan dat uitzonderingen worden gemaakt op net nieuwe regels, doet dat geen recht aan het proces waarin de regels tot stand zijn gekomen en wordt handhaven ook nog eens erg lastig.

Onlangs gaf de ontwikkelaar van de Schaepman-locatie in de Stentor al aan zijn torens ook wel hoger te willen dan 30 meter. Dat lijkt de fractie van de SP dus de verkeerde ontwikkeling. Door middel van een amendement willen wij voorkomen dat de 30 meter grens los gelaten wordt en het zicht op de binnenstad en de Peperbus veiliggesteld wordt.

Amendement bouwhoogte toren Willemsplein

De Raad van de gemeente Zwolle in vergadering bijeen op maandag 7 mei 2007. Aan de orde vaststellen Programma van Eisen Vogeltjesbuurt/Willemsplein.

Overwegende;
• Dat niet zo lang geleden na een stadsbrede discussie (hogerhuisdebat) is bepaald dat in de ring rond de binnenstad bouwhoogtes beperkt moeten blijven tot 30 meter;
• Dat de ontwikkelaar van de Schaepman-locatie onlangs in de Stentor aangaf graag hoger te willen bouwen dan 30 meter;

Van oordeel zijnde;
• Dat de gemeente een heldere en betrouwbare overheid dient te zijn;
• Dat uitzonderingen niet onmiddellijk na vaststelling van de beleidsregels gemaakt moeten worden;
• Dat het uitvoeren van deze beleidsregel door het maken van een uitzondering een precedent kan scheppen;

Verzoekt het college;
• De vastgestelde bouwhoogte voor de woontoren vast te stellen op maximaal 30 meter hoogte.

Edwin Koster
SP