Schriftelijke vragen autovrije dag

25 mei 2007

Schriftelijke vragen autovrije dag

Ongeveer 10% van de broeikasgassen die wij uitstoten komt door het autogebruik. Daarnaast levert het verkeer de voornaamste bijdrage aan uitstoot van fijnstof (PM) en stikstofoxide (NOx) in stedelijk gebied, wat een directe bedreiging voor de gezondheid is. Op veel plaatsen in Nederland wordt zelfs de luchtkwaliteitsnorm overschreden.

Een dagje zonder de auto kan dan ook helemaal geen kwaad. Op een dag zonder auto's kun je het verschil direct merken. Dat de luchtkwaliteit aantoonbaar verbetert is in 2005 bewezen met een aantal luchtkwaliteitsmetingen in verschillende gemeenten.

Daarom is de SP er voorstander van dat Zwolle mee gaat doen aan de Autovrije Dag. Als signaal dat het milieu en de klimaatverandering ons écht bezighouden en wij bereid zijn actief aan verbetering te werken. En tevens om onze burgers te laten zien dat kleine oplossingen (een dag zonder auto) grote gevolgen kunnen hebben (direct een gezondere leefomgeving).

Maar de Autovrije Dag levert meer op dan alleen schone lucht: een autovrije dag geeft de straten voor één dag terug aan kinderen, fietsers en voetgangers. Bovendien stimuleert het burgers om kennis te maken met vervoer per bus, trein en fiets.

Op zondag 16 september 2007 wordt de landelijke Autovrije Dag georganiseerd. Tal van gemeenten zullen op die dag straten en gebieden afsluiten voor autoverkeer. Zo merkt je pas écht hoe prettig het is in een stad zonder auto's en mét schone lucht. Een flink aantal gemeenten heeft nu al aangegeven om een Autovrije Dag te willen organiseren. Voor zover bij ons bekend doen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem, Eindhoven, Tilburg, Culemborg, Delft, Groningen, Deventer, Nijmegen en Zoetermeer allemaal mee!
Enkele steden wijken qua datum af van de landelijke dag; zo organiseert Leiden op 9 september een autovrije dag en doet Amsterdam dit op 23 september.

In het kader van artikel 44 van het reglement van orde voor de gemeenteraad wil ik namens de SP de volgende vragen stellen over de Autovrije Dag op 16 september 2007:
1. Is het college bekend met de Autovrije Dag van 16 september 2007?
2. Is het college bekend met het feit dat de luchtkwaliteit na een autovrij dag aantoonbaar verbetert?
3. Wat is de reden dat Zwolle niet op bovenstaand lijstje voorkomt?
4. Is het college bereid om mee te doen met de Autovrije Dag van 16 september 2007 en hierbij lokale organisaties en wijkverenigingen te betrekken?
5. Op welke wijze en met welke middelen is de gemeente actief om met ‘kleine’ oplossingen het goede voorbeeld te geven voor een gezondere leefomgeving (spaarlampen, isolatie, overbodige verlichting uit, etc.)?

Wij verzoeken u om deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Margriet Twisterling,