TRAPJESWIJK SLOPEN? BEZOPEN!

8 december 2007

TRAPJESWIJK SLOPEN? BEZOPEN!

Een aantal jaren geleden heeft de SP een grootschalige actie gevoerd voor het behoudt van de Trapjeswijk, deze actie was succesvol omdat we de toezegging kregen dat deze wijk niet gesloopt zou worden maar gerenoveerd. SP blij, maar vooral de bewoners blij want duidelijk was toen wel dat de meeste bewoners graag in hun wijkje wilde blijven wonen.

SWZ verklaard nu dat renovatie te duur zou zijn. `Voor minder geld kunnen we nieuwbouw realiseren`, volgens SWZ. Maar de vraag is willen de bewoners nieuwbouw? Koop? Huur? Hoe hoog worden dan de huren van deze nieuwbouw. Voor wie zijn de te bouwen koopwoningen bestemd?

slopen bezopenZaterdagochtend jl heeft de SP een aantal bewoners van de Trapjeswijk gesproken over de sloopplannen van deze wijk. We hebben verontrustende verhalen gehoord. Voor de bewoners die we gesproken hebben kwam het nieuws dat de huizen alsnog gesloopt zouden worden volkomen onverwacht. `Je gaat er vanuit dat je huis gerenoveerd zal worden en opeens ligt er een brief op de mat waarin de sloopplannen bekend worden gemaakt`, vertelde een bewoner. Een geƫmotioneerde bewoonster vroeg zich af wat er van de buurt overblijft, we wonen zo naar onze zin hier en waar kom ik terecht.

Dan is er ook veel boosheid over de verhuisvergoeding. Een aantal bewoners vertelden dat SWZ eerst een bedrag van 5075 euro had beloofd, nu schijnt dat ongeveer 4000 euro te worden. Onacceptabel!

Inspraak over een eventueel nieuw huis? Ook daar hoorden we alarmerende verhalen over. Sommige bewoners zijn binnen de wijk al `verplaatst` met de belofte dat dit huis gerenoveerd zal worden, niet dus. Een deel van de huizen is verhuurd onder een tijdelijk huurcontract, deze mensen worden straks zonder pardon op straat gezet, zoals een gezin van 5 personen.

De SP is bezorgd en wil graag van u weten wat er precies speelt rond de sloop. En waar we ons vooral sterk voor willen maken is dat, als de sloop niet gestopt kan worden, de bewoners niet met een kluitje in het riet worden gestuurd maar een redelijke verhuisvergoeding krijgen, de mogelijkheid wordt geboden weer naar de buurt terug te keren en zeker een huis terug krijgen waar men tevreden over is. En natuurlijk geen mensen op straat zetten, tijdelijk huurcontract of niet.

De SP hulpdienst wil u graag ondersteunen in de onderhandelingen met SWZ. We maken ons sterk om voor uw belangen op te komen!

We verzoeken u om contact met ons op te nemen als u onze hulp wilt in de onderhandelingen, uw verhaal kwijt wilt of ons meer informatie kunt geven over de procedure rond de sloopplannen van de Trapjeswijk.

E zwolle@sp.nl T (06) 190 290 21 P Heemskerckstraat 98, 8023 VM Zwolle