Huisvesting speciaal onderwijs 'de Twijn' onvoldoende

7 januari 2008

Huisvesting speciaal onderwijs 'de Twijn' onvoldoende

Het speciaal onderwijs van de Twijn krijgt een nieuwe locatie. Voordat het zover is moeten de nodige voorbereidingen worden getroffen, zo ook een verhuizing van de kinderen van de Twijn. Nu blijkt dat de afdeling speciaal onderwijs van deze school eerst is verplaatst naar de afdeling voortgezet speciaal onderwijs aan de Willem Barendszstraat en van daar naar het gebouw van ‘het Turfschip’. Al gauw werd bekend dat dit tot de zomervakantie 2008 zou gaan duren. Daarna wordt een andere locatie gezocht. Tot op dit moment is het nog onduidelijk waar men dan gehuisvest gaat worden. De vraag is of al deze verhuizingen goed zijn voor de kinderen op de Twijn.

Al deze verhuizingen komen de SP nogal amateuristisch over. Er lijkt geen lijn te zitten in deze beslissingen. Het geeft onrust en komt de ontwikkeling van deze kinderen zeker niet ten goede. Ook de leiding van de afdeling SO geeft aan zich zorgen te maken. Een groot gedeelte van de lestijd gaat op aan verhuizen en voorbereidingen daartoe. Het onderwijs krijgt daardoor minder prioriteit. De leiding vraagt om duidelijkheid en een stappenplan. Hierin moet worden aangegeven wie de regie voert. De Twijn heeft de wens uitgesproken om meer betrokken te worden in het geheel, zeker als het gaat om een stappenplan in afwachting van de definitieve bouw/verbouw van de Twijn.

Het aldoor verhuizen van deze kinderen kan zorgen voor een achteruitgang van de ontwikkeling van de kinderen, terwijl dit juist vooruit moet gaan. Deze kinderen hebben recht op een vaste en veilige leeromgeving. De SP is van mening dat zeker voor deze school een helder plan moet komen. De school, kinderen en ouders hebben het recht om te weten waar men aan toe. Dit is voor de kinderen ook noodzakelijk. Een stappenplan kan de rust bevorderen en de aandacht weer laten uitgaan naar het onderwijs en de ontwikkeling van deze bijzondere groep kinderen.

Gert van Maurik heeft, namens de SP, vragen gesteld aan de wethouder. Hij wil graag weten wie de regie heeft en of er meer kan worden samengewerkt met de Twijn. Daarnaast wil de SP weten of de wethouder al een definitieve locatie op het oog heeft.