h

Ontwikkeling Spoorzone - sporen leggen naar de toekomst

28 januari 2008

Ontwikkeling Spoorzone - sporen leggen naar de toekomst

De gemeente Zwolle wil de omgeving van het station gaan veranderen. Daarvoor heeft het college een perspectief geschreven voor de toekomst van de Spoorzone. Vanavond mag elke partij zijn visie geven over hoe de omgeving van het station eruit moet komen te zien. De SP kiest daarbij voor kwaliteit. De nieuw te ontwikkelen delen moet het bestaande gedeelte verbeteren en versterken. De SP hanteert hierbij drie uitgangspunten, namelijk het openbaar vervoer, de wijk Assendorp en het centrumstedelijk aspect. De plannen van het college zullen worden getoetst aan deze drie uitgangspunten.

Assendorp
Assendorp is een karakteristieke wijk in Zwolle en heeft een historische verbinding met het spoor en het stationsgebied. Het is belangrijk dat dit in de nieuwe plannen behouden blijft. De wijkbewoners moeten daarom veelvuldig bij het ontwikkelen van de plannen worden betrokken. Door intensief overleg met de bewoners moet er een combinantie ontstaan van bebouwing, die ruimte biedt voor bedrijvigheid, winkelvoorzieningen, woonvoorzieningen en groen. Speciale aandacht moet uitgaan naar de parkeerproblemen in de wijk.

Openbaar Vervoer
De SP vindt openbaar vervoer erg belangrijk. Het openbaar vervoer zorgt immers voor een ontlasting van het autoverkeer en daarmee ook voor minder vervuiling. In het nieuwe stationsgebied, is het van belang dat iemand gemakkelijk de trein, tram of waterstofbus kan nemen en het overstappen eenvoudig gaat. Er moet voldoende ruimte komen voor het stallen van de fiets of scooter. Het verblijf moet aangenaam zijn en ook ’s nachts moet iedereen zich prettig voelen (bijvoorbeeld als je met de nachttrein aankomt om de bus naar huis te nemen). De route naar het station is duidelijk en de parkeergarage onder het station is met de auto ook te bereiken. Maar ook het goederenvervoer per spoor kan door.

Centrumstedelijk aspect
Storende hoogte elementen moeten verdwijnen. Het zicht op de Peperbus moet namelijk vrij zijn, want de Peperbus vormt in haar eentje een prachtig ouderwetse landmark vanaf het Engelse Werk. De verbindingen sluiten aan op logische verkeersstromen. In het ontwerp kan het niet zo zijn dat nieuwe voorzieningen hier afbraak aan doen. Er moet rekening worden gehouden met andere ontwikkelingen in de omgeving die verkeersstromen veroorzaken.

Inspraak
De bovenstaande drie thema's zijn voor de SP erg belangrijk in de nieuwe ontwikkelingen rond het station. Van groot belang is dat alle betrokken partners en burgers voldoende ruimte krijgen om hun visie te geven over deze ontwikkelingen. Het moet een mooie stadsketting worden, waarbij niet iedereen alleen het eigen belang nastreeft, maar ook kijkt naar het gezamenlijk belang.

U bent hier