Schuldhulpverlening in Zwolle moet zich aan de wet houden

16 januari 2008

Schuldhulpverlening in Zwolle moet zich aan de wet houden

Voor mensen met grote en langdurige geldproblemen is er door de gemeente de schuldhulpverlening ingesteld. Met hulp van de gemeente kunnen er afspraken worden gemaakt met schuldeisers, zodat er met het inkomen van mensen met schulden zoveel mogelijk schulden kunnen worden afbetaald. Wettelijk is vastgesteld dat iemand die zijn schulden aflost in ieder geval 90% van de bijstandsnorm (een uitkering) moet behouden als inkomen. Voor mensen met een uitkering geldt dat 10% van de uitkering kan worden gebruikt voor de aflossing van de schulden. Na aanleiding van klachten over deze 90% regeling stelt de SP nu vragen aan de wethouder.

De SP heeft klachten binnen gekregen over de schuldhulpverlening in Zwolle. Er blijkt dat bij mensen met een uitkering meer dan 10% van de uitkering wordt ingehouden voor het aflossen van schulden. Na contacten met het ministerie van sociale zaken, de NVVK en de juridische helpdesk blijkt dat deze ‘90%-regeling’ echter wettelijk is vastgelegd. Volgens een consulent van de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Zwolle kan er wel méér dan 90% van de uitkering worden gebruikt voor de aflossing van de schulden.

De SP is zeer verbaasd dat een medewerker van de afdeling schuldhulpverlening informatie verstrekt die strijdig is met de wettelijke regelgeving en maakt zich zorgen over de informatieverstrekking aan de klanten van de afdeling schuldhulpverlening. Deze wettelijke regeling is bedacht om mensen die schulden hebben te beschermen. Het is zorgelijk dat de gemeente Zwolle deze bescherming niet biedt en zich niet houdt aan de wetten en regels die gelden in onze samenleving. Het kan niet zo zijn dat iemand in een andere woonplaats wél gebruik kan maken van bepaalde regels, maar dat in Zwolle mensen niet duidelijk wordt gemaakt, wat de regelgeving is en hulpvragers op een zéér zwaar financieel traject terecht komen.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius heeft namens de SP vragen gesteld aan de wethouder. De SP wil graag weten of Zwolle zich aan deze 90% regeling houdt en op welke manier de gemeente Zwolle haar cliënten informeerd over de wettelijke regelgeving. Daarnaast wil de SP weten welke maatregelen de wethouder gaat nemen, zodat bovenstaande situaties niet meer voorkomen.