SP wil debat over huis bij Achtergracht

10 februari 2008

SP wil debat over huis bij Achtergracht

Raadslid Edwin Koster zal tijdens de raadsvergadering van 11 februari 2008 verzoeken om de raadsbrief over het gewijzigde gevelaanzicht van het huis aan de Achtergracht te bespreken in de commissie Ruimte. De SP wil van andere fracties weten wat zij vinden van de maatschappelijke weerstand tegen het nieuwe ontwerp. Daarnaast wil de SP van andere fracties weten of zij vinden dat er besloten zou moeten worden om het huis aan de Achtergracht te herontwerpen, waarbij strengere regels gelden ten aanzien van architectonische waarden of dat niet bebouwen ook een optie kan zijn.

In de raadsbrief wordt als aanleiding voor het gewijzigde ontwerp aangegeven dat er enige commotie is ontstaan over het voorgaande ontwerp. 'Dat lijkt mij voorzichtig uitgedrukt' aldus Koster. 'Er staat letterlijk 'De overwegend negatieve reacties op het eerste ontwerp'. In de brief worden verder de financiƫle en stedenbouwkundige noodzaak benadrukt. De vraag is of het tweede ontwerp beter is.

Op het moment dat het tweede nieuwe ontwerp werd gepresenteerd startte de Stentor een nieuwe poll. En wederom overheersen de negatieve reacties, 74% van de stemmers vindt het niet mooi. Dit is voor de fractie van de SP aanleiding om de raadsbrief te bespreken in de commissie ruimte. De SP wil van de andere partijen in de gemeenteraad weten wat de manier moet zijn waarop burgers betrokken dienen te zijn bij een ontwerp van bouwplannen, zeker bij beeldbepalende locaties.

Kijk hier voor de poll van de Stentor