Het feestje van het college

18 maart 2008

Het feestje van het college

Gisteravond werd er een debat gevoerd in de gemeenteraad over het 'College-halverwege'. We zitten op dit moment op de helft van een raadsperiode en het college wilde graag van alle politieke partijen horen wat er mist in het huidige collegeakkoord. Afgelopen donderdag mochten allerlei 'front-werkers' uit de stad zich al over deze vraag buigen, gisteravond waren de politieke partijen aan de beurt. De SP geeft al jaren aan wat er mist in het collegeakkoord en vond het debat meer een opgetuigd circus, dan dat er serieus werd gedebatteerd. Hieronder vindt u de bijdrage van de fractie van de SP.

Voorzitter,

De titel van mijn bijdrage is ‘het feestje van het college’. Vandaag mogen alle politieke partijen zich uitspreken over het functioneren van het college en aangeven wat we missen in het collegeakkoord. De SP geeft al sinds jaar en dag aan wat er mist in het collegeakkoord. Maar, er wordt slecht naar ons geluisterd. Nu pakt het college uit met een zelf georganiseerd circus, om te laten zien aan de mensen in Zwolle, dat het college het al twee jaar met elkaar heeft uitgehouden.

Voorzitter, mensen zijn niet gelijk. De één is sterk, de ander is zwak. De één is intelligent, de ander is minder begaafd. De één is ziek, de ander is gezond. Als we alles overlaten aan de individuele vrijheid, geldt al snel het recht van de sterkste, de intelligentste of de gezondste. We moeten dus zaken in de samenleving regelen, solidariteit opleggen en de zwakkeren beschermen. De vraag is of het college in Zwolle daar voldoende in voorziet.

Het college in Zwolle koos de afgelopen jaren voor het centraal stellen van de markt. De gevolgen van deze politiek worden steeds meer zichtbaar. Deze verafgoding van economisch gewin veroorzaakt sociale verbrokkeling en ondermijnt de solidariteit tussen mensen. Door het invoeren van marktwerking in allerlei sectoren, heeft de gemeente Zwolle steeds minder grip en controle en is de solidariteit, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid steeds minder gegarandeerd.

Vorige week nog konden we uit de krant vernemen dat het postkantoor aan de Nieuwe Markt gaat sluiten binnen vijf jaar. We mogen bij de bank onze OV-studentenkaart ophalen en bij de supermarkt ons kentekenbewijs. Of je er nu voor of tegen bent, we hebben geen grip, omdat deze beslissingen over collectief goed niet meer door de overheid worden genomen, maar door commerciële bedrijven.

De gemeente Zwolle heeft de afgelopen jaren naast het zwembad, ook het onderwijs, de arbeidsbemiddeling en de zorg in de uitverkoop gedaan. Het zwembad moet worden aanbesteed en een vaste partner van de gemeente wordt in de kou gezet. Er is geen grip meer op het onderwijs, regels lijken belangrijker dan de menselijk maat. Basisschool ‘Het Turfschip’ werd hiervan de dupe. Een belangrijk fundament in de wijk moet wijken voor het op afstand zetten van het onderwijs. Door de aanbesteding van de thuiszorg is de onzekerheid voor cliënten en werknemers alleen maar toegenomen. Eind 2006 werd er nog voor het stadhuis gedemonstreerd. In de reïntegratie telt alleen nog het plaatsen van cliënten, in plaats van het zoeken naar een juiste werkplek voor iemand. Vorige week nog bleek dat het college liever de plannen van een projectontwikkelaar doorzet, dan dat zij luistert naar de bevolking van Zwolle.

Voorzitter, er wordt ons gevraagd wat er mist in het collegeakkoord. Er mist veel. Er mist gelijkwaardigheid, menselijke maat en bovenal solidariteit!

De SP wil vandaag aandacht vragen voor één concreet punt in het collegeakkoord. Als prestatieafspraak 7 is de armoedebestrijding genoemd. In 2008 moesten alle maatregelen voor armoedebestrijding optimaal worden benut. Wethouder Knol heeft een nieuw armoedebeleid opgesteld en denkt daarmee voldaan te hebben aan deze prestatieafspraak. Maar, er is geen tijd om stil op het pluche te blijven zitten. De gemeente Zwolle is er nog lang niet met het bestijden van de armoede.

Mensen leven langdurig, vaak zonder uitzicht op verbetering, van een minimum inkomen. Naast financiële problemen, is armoede ook het besef ‘niet mee te kunnen doen’. Men voelt zich geïsoleerd, door niet te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke verkeer in onze rijke samenleving. Naast aandacht voor regelingen zou er ook aandacht moeten zijn voor de menselijke kant van armoede. Met alleen het opstellen van regels redden we het niet. Het gaat om het daadwerkelijk in contact komen met mensen. Mensen in allerlei verschillende situaties, die allemaal om maatwerk vragen.

De SP wil dat er offensief gewerkt wordt vanuit het stadsbestuur tegen de armoede en het sociaal isolement in Zwolle. In het collegeakkoord kondigde men nog onorthodoxe maatregelen aan. De toetsnorm is verhoogd. De SP wacht nog steeds op de onorthodoxe maatregelen. Mijn fractie vreest dat we lang kunnen wachten. De SP zal daarom de komende tijd aandacht vragen voor diverse onderwerpen die betrekking hebben op armoede. Dit doet de SP onder andere door een manifest. Eind van deze maand kunt u het eerste gedeelte van dit manifest tegemoet zien.

Dank u wel.