Soepbus mag niet uitvallen

9 mei 2008

Soepbus mag niet uitvallen

De SP heeft vragen gesteld aan het college over de soepbus. De afgelopen periode heeft onze fractie vernomen dat de soepbus een paar maal niet heeft gereden, terwijl de mensen er wel van uitgingen dat de soepbus zou komen. Dit heeft ons verbaasd en ook bezorgd gemaakt. De soepbus is een basisvoorzieningen, voor de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. De SP vindt dat een dergelijke basis niet kan en mag uitvallen.

SP-raadslid Van Maurik: ‘Het is niet menswaardig om mensen voor niets te laten wachten. Het gaat hier immers om een basisbehoefte van mensen die afhankelijk zijn geworden van dit project. Er moet worden bekeken of de soepbus zich hiermee wel aan de prestatieafspraken houdt. Zo niet, dan moet daar zo snel mogelijk verbetering in komen.'

De SP onderschrijft onderstaande wat is te lezen op de site van de gemeente Zwolle.
‘De kracht van het Soepbusproject is het hulpbiedende contact. Dit varieert van het uitdelen van soep, brood en zonodig dekens, tot het verlenen van eenvoudige verpleegkundige zorg en het verwijzen naar reguliere zorginstanties. De Soepbus vervult een maatschappelijke signaalfunctie en is de eerste stap in een keten van zorg gericht op deze doelgroep’.

De SP gaat ervan uit dat het project van de soepbus subsidie ontvangt en dat daaraan een prestatieafspraak is gekoppeld. Bijvoorbeeld een aantal dagen per week rijden. Als er dagen zijn wanneer men niet rondgaat is dit niet volgens de afspraak. De SP wil daarom van de wethouder weten welke prestatieafspraken er exact met de soepbus zijn gemaakt. Daarnaast wil de SP weten hoe vaak de soepbus het afgelopen jaar niet heeft gereden en wat de redenen daarvan zijn.