'Gouden (fiets)standaard' bijna binnen bereik

9 juni 2008

'Gouden (fiets)standaard' bijna binnen bereik

Vanavond wordt in de raad gesproken over het fietsplan van de SP. In dit plan pleit de SP voor betere fietsvoorzieningen bij het station en in de binnenstad. Hierbij gaat het met name om meer fietsparkeerplekken en de breikbaarheid van de fietsenstallingen in de stad. Dit plan is al in februari 2008 ingediend en kan eindelijk worden besproken. Ondertussen heeft de gemeente (eindelijk) 650 extra stallingen beloofd bij het station. De SP zal daarom de 'gouden (fiets)standaard' uitreiken aan de gemeente Zwolle. Deze staat symbool voor de fietsvoorzieningen in Zwolle.

Gouden Standaard, fietsbeleid Zwolle

Hieronder vind je de bijdrage van de fractie van de SP in de commissievergadering.

De gouden standaard

Voorzitter, dames en heren, dit is een standaard, voor de luisteraars, een gouden fietsstandaard.
Deze gouden standaard, staat symbool voor het niveau van de fietsvoorzieningen o.a het aantal fietsparkeerplaatsen, de bereikbaarheid hiervan en het beleid hierbij. De fractie van de SP wil deze gouden standaard graag uitreiken aan de gemeente Zwolle, omdat hier deze voorzieningen het niveau hebben bereikt waarmee zij fietsstad nummer één is en dus tegelijk de (gouden) standaard zet voor al die andere steden in Nederland.

Helaas dames en heren, de jury heeft moeten besluiten, de prijs nog niet uit te reiken. Hoewel zij van mening is dat er in de laatste weken een begin van een inhaalslag is gemaakt waarmee het gouden standaard niveau kan worden bereikt. Zodra het gewenste niveau is bereikt, zal de gouden fietsstandaard daadwerkelijk worden overhandigd. De complimenten hiervoor gaan naar de ambtenaren die zich hiervoor (spreekwoordelijk) in het zweet hebben gefietst. De plannen voor de oplossing van het tekort aan fietsparkeerplaatsen in Zwolle, met name binnenstad en station, spreken ons aan.

Maar het duurde lang, graag vernemen wij van de ploegleider wat hiervoor de oorzaak was. Ook vragen wij ons af in hoeverre de aanbevelingen van de SPrintploeg (SP) worden meegenomen in de uitwerking. Wij richten ons dan met name op de constatering, die bleek uit ons eigen onderzoek, dat de bereikbaarheid en bekendheid van de gratis stalling bij het Maagjesbolwerk, zacht gezegd niet optimaal is. Tevens wil onze fractie een reactie op de suggestie om een fietsparkeergelegenheid in het nog te bouwen pand aan het Rode Torenplein te ontwikkelen, waarbij de parkeerkelder in het Maagjesbolwerk kan komen te vervallen.

Naar aanleiding van het bezoek van een aantal leden van deze raad aan de stations in Den Bosch, Apeldoorn en Zutphen, wil onze fractie graag weten hoe de leden van andere fracties de fietsparkeeroplossingen op beoordelen en of deze ook voor de stationsomgeving in Zwolle en oplossing bieden.

Samenvattend vragen wij de overige fracties in het raadspeloton hun ideeën te geven ten einde, de gouden standaard voor Zwolle veilig te stellen. Zwolle heeft voldoende talent om fietsstad nummer één te worden…toch ?

Dank u wel.

Geef de fiets de ruimte!
ROOD Zwolle: chaos rondom het station verslechterd
Fietsenstalling Maagjesbolwerk onbekend bij ruim 60% fietsparkeerders