Perspectiefnota 2009 - 2012: beter perspectief (1)

14 juni 2008

Perspectiefnota 2009 - 2012: beter perspectief (1)

Gisteren werd in de gemeenteraad de eerste termijn van de perspectiefnota besproken. Hierin worden de grote beleidslijnen voor de jaren 2009 - 2012 uitgezet en is het een opmaat naar de begroting in november, waar het geld zal worden verdeeld. De SP gaf haar bijdrage de titel 'beter perspectief' mee. In onze bijdrage vroegen we aandacht voor zaken die nog een stuk beter kunnen in Zwolle, zoals de huisvesting van de Twijn en reïntegratie. Hier vindt u de integrale bijdrage van de fractie van de SP.

betreft: beter perspectief

Zwolle, 13 juni 2008

Voorzitter,

De inleiding van de perspectiefnota viel bij de SP in goede aarde. We zijn blij dat het college in deze perspectiefnota de intentie heeft om uit te gaan van de menselijke maat. Daarnaast krijgen wij uit de inleiding sterk de indruk dat dit college pro-actief te werk gaat. Daarbij vindt u de SP aan uw zijde.

Betere ambities
Zwolle kent grote ambities. En voor een stad met zoveel potentie, is het goed om hoge ambities te stellen. Vorig jaar was Valkenburg nog ‘Hoofdstad van de smaak’, maar dit jaar maakt Zwolle toch een behoorlijke kans om in september te worden uitgeroepen tot het culinair epicentrum van ons land.
Ook de ambities op het gebied van ‘Zwolle fietsstad’ zijn niet klein. Tot dusverre zijn we nog nooit fietsstad van Nederland geworden, maar we prijken vaak op een goede tweede plek. Goede voorzieningen en logische fietsroutes zijn er genoeg in Zwolle. De gouden fietsstandaard komt daarmee binnen handbereik.
In 2005 werd onze stad nog geroemd om haar groene vingers en de wijze waarop dit was ingebed in de beleidsplannen. Zwolle won goud en werd verkozen tot ‘groenste stad’ in 2005. De SP hoopt niet dat het geasfalteerde trapveldje op de voorkant van de perspectiefnota de inzet wordt voor meer asfalt en minder groen. En onlangs won de gemeente nog ‘het ei van Columbus’ met de visie op de ondergrond voor een economische en duurzame bijdrage aan de stadsontwikkeling. Allerlei prijzen om trots op te zijn.

Maar voorzitter, de vraag is of het college de juiste ambities stelt.
Want wat heb je eraan als je culinair aan de top staat, maar er nog steeds mensen zijn die niet weten hoe ze voldoende brood op de plank krijgen?
Wat heb je aan een prijs voor duurzame stadsontwikkeling als de energieprijzen alsmaar blijven stijgen?
En wat heb je eraan als wij de mooiste fietsroutes hebben, maar de routes binnen de sociale dienst voor veel mensen nog onbegrijpelijk zijn?

De SP zou graag zien dat het college haar ambities op andere gebieden steviger in zet. In dat opzicht is het teleurstellend dat de SP in deze perspectiefnota niets leest over culturele voorzieningen, het betrekken van jongeren bij onze maatschappij, reïntegratie en het samenwerken met partners over de IJssel.

Voorzitter, ik wil vandaag tijd vragen voor twee belangrijke punten voor de SP, de Twijn en reïntegratie.

Een betere Twijn
In de perspectiefnota lezen wij dat het college onderwijshuisvesting belangrijk vindt. Net als de SP vindt u het een middel om te investeren in de kwaliteit van goed onderwijs. Er worden extra middelen uitgetrokken voor het ‘School Huisvestingsplan’. In een eerdere behandeling heeft de SP al aangedrongen op uitvoering van de voorkeursvariant van ‘de Twijn’ en OOZ. In deze voorkeursvariant wordt er ook aandacht besteed aan de renovatie van de ingang en de toiletgroepen van de Twijn.
De wethouder heeft aangegeven daar geen budget voor te hebben. Voorzitter, wij vinden dit een zwak argument. Onlangs was er wel 140.000 euro beschikbaar voor een ideeënmakelaar. En daarnaast hield de gemeente in 2007 nog miljoenen over.

De SP vindt dat de verhoudingen zoek raken. De kinderen van de Twijn moeten op de gang half worden uitgekleed om vanuit de rolstoel in een tillift naar het toilet te kunnen gaan. Dit alles wegens ruimtegebrek. Mijn fractie was er toen de kinderen werden opgehaald. Bij de ingang, die tevens als uitgang dient, stonden de kinderen in rolstoelen te wachten. Een behoorlijke lange rij. De SP moet er niet aan denken dat er zich een calamiteit voordoet en iedereen gebruik moet maken van deze entree om het gebouw uit te komen. Dat leidt tot grote problemen. Mijn fractie heeft bewondering voor de medewerkers van de Twijn, omdat ze voor elke situatie een oplossing bedenken. Ze vinden het belangrijk dat de kinderen het naar hun zin hebben en goed onderwijs ontvangen. Ze doen dit in een schoolgebouw wat sterk verouderd is en niet meer geschikt is voor deze functie.’

De SP staat voor menswaardigheid, maar de menswaardigheid bij de toiletgang binnen de school is ver zoeken. We hebben de laatste tijd in deze raad vaak gehoord dat het goed gaat met Zwolle, zowel economisch als financieel. We zijn bijna de hoofdstad van de smaak. Mijn fractie vindt het een wrange smaak als we in Zwolle accepteren dat kinderen in een bijzondere school niet de juiste eigentijdse zorg kunnen krijgen die ze verdienen. Geen budget vindt de SP geen argument. Het gaat om politieke wil. Politiek is voor wijze vrouwen en mannen, die het beste willen voor de stad en haar inwoners en daar horen ook de kinderen van de Twijn bij.

Betere reïntegratie
In de perspectiefnota concludeert het college dat we moeten blijven investeren in het betrekken van inwoners bij de arbeidsmarkt (blz. 5). Dat is een conclusie die de SP van harte ondersteunt. Ook wij zijn van mening dat het goed is om mensen met een uitkering te stimuleren om weer aan het werk te gaan, maar niet ten koste van alles. Er zal goed moeten worden gekeken naar de kwaliteiten en competenties van een individuele werkzoekende. Daarnaast denken wij dat mogelijkheden voor scholing en opleiding een belangrijk middel zijn om mensen weer aan het werk te krijgen.
Het college presenteert vaak een evaluatie met cijfers over het aantal mensen die succesvol zijn bemiddeld of nog in een traject zitten. Oordelen op basis van harde feiten hoeft echter niet altijd zaligmakend te zijn.

Voorzitter, de SP spreekt regelmatig met mensen die een reïntegratietraject volgen of hebben gevolgd. In deze gesprekken komen ook pijnpunten naar boven, die in de cijfers niet zichtbaar zijn, dan gaat het bijvoorbeeld om communicatie, bejegening en verkeerde doorverwijzing. Daarnaast worden wij vaak bevraagd door mensen in een reïntegratietraject over diverse onderwerpen. Maar helaas moet wij het antwoord vaak schuldig blijven. Wij krijgen sterk de indruk dat het niet om incidentele vragen en situaties gaat, maar dat het een structureel karakter krijgt.

Het is uiteraard in het belang van de gemeente Zwolle en in het belang van deze raad om een goed inzicht te krijgen in de manier van werken van reïntegratiebureaus, het oordeel en de wensen en behoeften van mensen die gebruik maken van deze bureaus, en de interpretatie van het begrip ‘duurzame arbeid’.
Door mensen terug te leiden naar werk, wordt een belangrijk maatschappelijk doel gediend: het sociale vangnet toegankelijk houden voor mensen die er echt op aangewezen zijn. Wil de verzorgingsstaat in de toekomst betaalbaar blijven op een manier die maatschappelijk gewenst is, dan is het van belang dat meer mensen aan een baan geholpen worden en uit een uitkeringssituatie raken. Wanneer iemand langdurig buiten het arbeidsproces valt, nemen de kansen op het vinden van werk af. Bovendien raken mensen in een uitkeringssituatie vaker in een sociaal isolement. Dat is voor niemand bevorderlijk.

De SP wil daarom graag een beroep doen op het ‘recht op onderzoek’ en in overleg met de griffie bekijken op welke wijze een dergelijk onderzoek kan worden ingesteld. Het gaat de SP om een onderzoek naar de werkwijze van de reïntegratiebureaus en de beoordeling van de cliënten die een traject gevolgd hebben. Daarnaast onderzoeken wij graag de financiële aspecten en efficiëntie van de trajecten van de gemeente Zwolle. Hiervoor zullen wij in de tweede termijn een motie indienen.

Voorzitter, dan wil ik tot slot nog aan een aantal onderwerpen kort wat tijd besteden:

Een betere bibliotheek
De plannen van de bibliotheek worden in de perspectiefnota weggezet onder verschillende kopjes en voorzien van incidenteel budget. De SP pleit ervoor om budget voor meerdere jaren beschikbaar te stellen zodat er geen vertraging ontstaat in de ontwikkelingen die gaande zijn. Ontwikkelingen die de basisvoorzieningen in de bibliotheek (in samenwerking met het Deltion College) op orde brengen. In onze ogen een juiste ontwikkeling, want op deze manier blijft de bibliotheek de maatschappelijke ontwikkelingen volgen en is daardoor aantrekkelijker voor het publiek. Wij vragen het college om de financiering voor de bibliotheek en haar projecten structureel en integraal te maken.

Een beter openbaar vervoer
Bij de vorige perspectiefnota heeft de SP opmerkingen gemaakt over een nachtnet voor het openbaar vervoer. Er zijn vele ontwikkelingen in Zwolle met betrekking tot het spoor. De spoorverbindingen in het Noorden worden door de rijksoverheid onder handen genomen. Daarnaast zijn wij in Zwolle bezig met het vormgeven van de Spoorzone en de ontwikkeling van mogelijke voorstadhaltes. De SP ziet graag dat hierin ook de mogelijkheden voor een nachtnet worden meegenomen. In het Zuiden van ons land ervaart men het als een succes en het nachtnet bevordert aantoonbaar de stijging van het aantal bezoekers van poppodia. Zwolle heeft een gunstige geografische ligging en een nachtnet kan veel kansen genereren voor bijvoorbeeld ons eigen poppodium Hedon. Daarnaast biedt een nachtnet ook grote voordelen voor de Zwolse economie en het Zwolse milieu. De SP vindt dat we deze kansen niet moeten laten liggen. Het is goed om als stad na te denken over de mogelijkheden die een nachtnet ons kan brengen. Overigens wat Hedon betreft, vindt mijn fractie de tekst in de perspectiefnota wel erg vrijblijvend. Gisteren konden we nog uit de krant vernemen dat Hedon weer hoger op de poplijst staat. Laten wij dat als gemeente ondersteunen.

Een betere plek om te plakken
Voorzitter, er wordt weer nachtelijk geplakt in deze stad. Dit keer niet door ons als politieke partijen, maar door een meisje dat met haar affiches de wereld op zijn kop probeert te zetten. Wildplakken moeten we niet stimuleren, want naast verrommeling van onze stad, vergroot het ook het onveiligheidsgevoel. De SP is van mening dat wij onze inwoners de kans moeten geven om hun mening te ventileren, daar moeten voldoende voorzieningen voor zijn.

Tot slot
Gezien de beschikbare tijd in de eerste termijn, zal de SP in haar tweede termijn nog aandacht vragen voor de nieuwjaarsreceptie, het taalproject van Humanitas en de graaf van Sassendonk. Ook zullen wij een voorstel doen om de conciërge voor het cultuurhuis te werven uit ons WWB-bestand.

Ik dank u namens de fractie;

Tjitske Siderius
fractievoorzitter SP Zwolle