Perspectienota 2009 - 2012: beter perspectief (2)

23 juni 2008

Perspectienota 2009 - 2012: beter perspectief (2)

Vanavond wordt de tweede termijn van de perspectiefnota besproken in de gemeenteraad. In de tweede termijn kunnen de politieke partijen moties en amendementen indienen om het voorgestelde beleid aan te vullen of te wijzigen. In deze perspectiefnota zitten een aantal goede elemeneten verwerkt, zoals dierenwelzijn, wijkbudgetten, peuterspeelzaalwerk. Echter, er zitten ook grote elementen in die op minder steun van de SP kunnen rekenen, bijvoorbeeld de ceintuurbaan, stadsmarketing en de Graaf van Sassendonck. De SP dient vandaag voorstellen in voor een betere Twijn, betere reïntegratie, betere energielevering en een betere communicatie.

Hier vindt u de integrale bijdrage van de fractie van de SP in de tweede termijn

Voorzitter,

Vorige week donderdag las mijn fractie in de krant dat net als in alle omringende landen ook Nederland in zijn gelijkmatige inkomenspolitiek faalt. De Nederlandse Bank waarschuwt, omdat lagere inkomens al decennia lang achterblijven bij de hogere inkomens en hun koopkracht door de jaren heen nauwelijks zien stijgen. Nieuw in deze waarschuwing is de kloof tussen hoog- en lageropgeleiden. Uit onderzoek blijkt dat als de middengroep steeds meer uit elkaar wordt getrokken, de democratie op langere termijn slechter functioneert en de deelname van de bevolking aan de samenleving lager wordt.
Het college concludeert in de perspectiefnota dat er ook in Zwolle scherpere tegenstellingen in welvaart aan het ontstaan zijn. Met als gevolg een toenemende tweedeling van sociale tegenstellingen. Voorzitter, ik wil voor deze ontwikkeling nadrukkelijk de aandacht vragen van het college.

Betere reïntegratie
Het is van belang om onze inwoners voordurend te betrekken bij de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door middel van werk emanciperen mensen en krijgen zij een beter bestaan. Werk is wat ons betreft een middel om tot verdere integratie van bevolkingsgroepen te komen en economische integratie kan een katalysator zijn van culturele integratie. Het gaat de SP om die inwoners die nu nog aan de zijlijn staan. In ‘Zwolle in beeld 2008’, die we dit weekend mochten ontvangen, zien we dat de gemeente Zwolle de afgelopen vier jaar beduidend lager staat op de lijst voor arbeidsparticipatie in vergelijking met andere steden met meer dan 100.000 inwoners. De SP maakt zich zorgen over de reïntegratie en arbeidsbemiddeling in Zwolle. In de eerste termijn heeft mijn fractie al aangegeven regelmatig met pijnpunten binnen de reïntegratie te worden geconfronteerd. Wij dienen samen met de VVD een motie in om een onderzoek te starten naar de reïntegratie- en arbeidsbemiddeling in Zwolle.

De SP ziet daarnaast graag dat de gemeente een voorbeeld functie vervult bij het vrijmaken van arbeidsplaatsen voor mensen met een uitkering. Mijn fractie dient daarom ook een motie in om binnen het bestand van de Wet Werk en Bijstand een geschikte kandidaat te zoeken voor de conciërgefunctie bij het cultuurhuis.

Een betere Twijn
In de eerste termijn heeft de SP al aandacht gevraagd voor de omstandigheden, waarin de kinderen van de Twijn, naar school moeten gaan. Renovatie van de toiletgroepen en de entree is hard nodig. De SP is van mening dat het van belang is om zo snel mogelijk maatregelen te treffen en hiervoor geld te reserveren. Het gaat hier om ons onderwijsaanbod voor kinderen met een lichamelijke, geestelijke of meervoudige beperking. Dat onderwijsaanbod moet optimaal zijn. Laat wij als gemeenteraad ook de ambities op dit gebied steviger inzetten. De SP dient een motie in om de voorkeursvariant van de Twijn alsnog in het huisvestingsplan op te nemen en hiervoor geld beschikbaar te stellen.

Een betere Graaf van Sassendonk
Met betrekking tot de Graaf van Sassendonk dient de SP samen met Groen Links/De Groenen een motie in. Het college wil het project voorzetten en geeft aan dat het een meerwaarde voor de stad heeft. Echter, een duidelijke onderbouwing ontbreekt in de perspectiefnota. Het gaat hier om de ontwikkeling van een computerspel. De SP vindt het tegenstrijdig dat het college aandacht vraagt voor het betrekken van jongeren bij sport en ondertussen geld wil vrijmaken voor het ontwikkelen van een computerspel. De indieners van deze motie zijn niet overtuigd van de meerwaarde van dit project voor de stad en stellen voor om het beschikbare geld te reserveren tot na de bespreking van het raadsvoorstel over de Graaf van Sassendonk.

Een betere nieuwjaarsreceptie
Dan kom ik bij de nieuwjaarsreceptie. Het afgelopen jaar liet de nieuwjaarsreceptie helaas geen afspiegeling zien van de Zwolse bevolking. Er bleek dat de verkoop van de kaartjes snel verliep. De dag nadat wij als raad onze kaartjes mochten ontvangen, waren de kaartjes bij de Spiegel al uitverkocht. Daarna werd pas publiekelijk bekend in de pers dat de Zwollenaar werd uitgenodigd voor de nieuwjaarsreceptie en gratis kaartjes kon bestellen. De ‘gewone’ Zwollenaar viste dus helaas achter het net. De SP en Groen Links/De Groenen zouden graag zien dat er een prestatieafspraak wordt gemaakt zodat de nieuwjaarsreceptie daadwerkelijk een afspiegeling is van de Zwolse bevolking. Gedacht kan worden aan het expliciet uitnodigen van bepaalde doelgroepen in de samenleving.

Een betere stadsmarketing
Op het gebied van de stadsmarketing heeft de SP een motie ingediend om in de toekomst aan de middelen voor de stadsmarketing prestatieafspraken te verbinden, zodat er duidelijk is welke doelstellingen er moeten worden behaald. Zodat wij bij de begroting in november een zorgvuldige afweging kunnen maken.

Een beter centrummanagement
Op het gebied van het Centrummanagement vindt mijn fractie de tekst in de perspectiefnota vrij opmerkelijk. Er is gebleken dat de uitvoering van het centrummanagement vertraging oploopt en het centrummanagement hierdoor niet voldoende financiële middelen heeft voor de uitvoering van het programma en een extern aan te trekken centrummanager. Het college wil het centrummanagement daarom maar een donatie geven van 250.000 euro. In de perspectiefnota lezen we echter niets over afspraken die zijn gemaakt bij het beschikbaar stellen van dit budget en over een eventuele terugbetaling. We maken immers samen de stad. Wij verzoeken in onze motie om aanvullende afspraken te maken met de betrokken partners in de stad over een (gedeeltelijke) terugbetaling van deze gelden.

Een betere energielevering
Voorzitter, uit de perspectiefnota blijkt dat Essent weer een hoger dividend kan uitkeren aan de gemeente Zwolle. Ditmaal gaat het om 460.000 euro. Veel inwoners van Zwolle zijn klant van Essent en brengen dus een gedeelte van deze dividenduitkering op. Daar tegenover staat dat de lasten voor energie alleen maar aan het stijgen zijn. Wij vragen in onze motie om in te zetten op levering van kwalitatief hoogwaardigere groene energie door Essent. Daarnaast vragen de indieners het college om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de groepen onder de toetsnorm te compenseren in de energielasten.

Een betere communicatie
Ik wil aandacht vragen voor de communicatie van de afdeling Sociale Zaken. Mijn fractie wordt steeds vaker geconfronteerd met verhalen over een mondelinge communicatie bij sociale zaken. Cliënten krijgen tijdens een persoonlijke afspraak of tijdens een telefoongesprek informatie over beslissingen die worden genomen door sociale zaken. Omdat de communicatie mondeling verloopt, krijgen de cliënten nooit ‘zwart op wit’ wat de gemaakte afspraken zijn. Hierdoor ontstaan misverstanden en soms verwarring van de gemaakt beslissingen en afspraken. Daarnaast is het voor een cliënt vrij lastig om op basis van mondelinge communicatie een klacht of bezwaar in te dienen, omdat vaak het bewijs of argumenten ontbreken. De SP pleit ervoor dat de communicatie tussen een cliënt en sociale zaken mits redelijkerwijs mogelijk altijd schriftelijk plaats vindt. Bij slechts mondelinge communicatie moet de cliënt expliciet worden geattendeerd op de mogelijkheid van een schriftelijke bevestiging of verslag van het telefonische of persoonlijke gesprek of besluit. Daarvoor dient de SP een motie in.

Tot slot wil ik u vragen om het project van Humanitas inzake de taalondersteuning aan anderstaligen toe te voegen aan de lijst van incidentele wensen/knelpunten af te wegen bij de begroting 2009. De provincie heeft in eerste instantie de subsidie voor het project afgewezen en nog geen uitsluitsel gegeven over een ingediend bezwaarschrift.
En verder is er vorig jaar een motie aangenomen over kunststof bruggen. Daarna heeft mijn fractie er nooit meer iets van vernomen. Kan de wethouder aangeven wat de stand van zaken precies is?

Ik dank u namens de fractie;

Tjitske Siderius
fractievoorzitter SP Zwolle