SP vraagt om onderzoek reïntegratie

13 juni 2008

SP vraagt om onderzoek reïntegratie

Vandaag zal de fractie van de SP tijdens de eerste termijn van de perspectiefnota vragen om een onderzoek naar reïntegratie. Het gaat dan om een onderzoek naar de werkwijze van reïntegratiebureaus, de beoordeling van de cliënten van deze bureaus en de financiële aspecten en efficiëntie van de reïntegratiemarkt in Zwolle. Het is van groot belang dat de gemeente Zwolle en de gemeenteraad een goed inzicht krijgt in de reïntegratiemarkt in Zwolle. Dat is nu nog onvoldoende.

SP fractievoorzitter Siderius: 'Door mensen terug te leiden naar werk, wordt een belangrijk maatschappelijk doel gediend: het sociale vangnet toegankelijk houden voor mensen die er echt op aangewezen zijn. Wanneer iemand langdurig buiten het arbeidsproces valt, nemen de kans op het vinden van werk af. De SP krijgt steeds vaker signalen van mensen die een reïntegratietraject volgen dat er bij de arbeidsbemiddeling ook veel pijnpunten zijn, die niet in de harde cijfers naar voren komen. Er valt dan te denken aan communicatie, bejegening en verkeerde doorverwijzing. De SP krijgt sterk de indruk dat het niet om incidentele vragen en situaties gaat, maar dat het een structureel karakter krijgt.'

De SP wil graag een beroep doen op het 'recht op onderzoek' en in overleg met de griffie bekijken op welke wijze een dergelijk onderzoek kan worden ingesteld.