SP wil inzicht in asbest in gebouwen

22 juni 2008

SP wil inzicht in asbest in gebouwen

De fractie van de SP heeft vragen gesteld aan het college over asbest in gebouwen en scholen in Zwolle. Sinds 1993 zijn er al een tiental doden in scholen gevallen door asbest. Echter, de helft van de scholen is nog nooit gecontroleerd op asbest. Het gaat hier om mensenlevens van leraren, conciƫrges en leerlingen. Asbest kan namelijk dodelijke ziektes, als longziekten en tumoren veroorzaken. De SP wil weten hoe de situatie in Zwolle is.

SP-raadslid Emile Hoogterp: 'De SP is zeer benieuwd of gemeente Zwolle inzichtelijk heeft hoe de situatie op de Zwolse scholen is. En of er andere gebouwen in Zwolle zijn waar asbest slachtoffers kan gaan eisen. Het gaat hier om de gezondheid van de inwoners van Zwolle. De SP vindt het belangrijk dat duidelijk in kaart is, waar zich eventuele risico's voor kunnen doen.'

De SP wil van de wethouder weten of hij bekend is met de situatie van asbest in gebouwen en scholen in Zwolle. Wanneer dit niet het geval is wil de SP aandringen op een onderzoek, zodat er zoveel mogelijk asbest op korte termijn kan worden gesaneerd in Zwolle.

Klik hier voor de schriftelijke vragen aan het college