Structuurplan Zwolle

16 juni 2008

Structuurplan Zwolle

Vandaag wordt er in de gemeenteraad gesproken over het structuurplan. In dit structuurplan is vastgelegd waar Zwolle de komende jaren (tot 2020) qua woningbouw zal gaan uitbreiden. Er wordt al lange tijd gesproken over dit structuurplan en vandaag zullen de uiteindelijke beslissingen worden genomen. De SP heeft al sinds het ontstaan van dit plan bedenkingen bij een aantal van de genoemde locaties voor uitbreiding, zoals Dijklanden en Stadsbroek.

Hier vindt u de bijdrage van de fractie van de SP

Voorzitter,
Het structuurplan en de inspraaknota liggen ter goedkeuring voor. Belangrijke besluiten die de toekomst van Zwolle meer vorm gaan geven. Waar plannen we in de toekomst onze bedrijventerreinen, woningbouw en ons groen? Het raadsvoorstel dat nu voorligt is ontstaan uit een voorontwerp, inspraakreacties, sturing van een raadswerkgroep en voortschrijdende inzichten. Het behoort dus een gedragen voorstel te zijn.

Echter, zo is het niet. Een aantal keuzes in dit voorstel hebben geen brede steun. De keuze voor Dijklanden als inbreidingslocatie is daar een voorbeeld van. Er zijn veel reacties op gekomen en toch blijft de locatie staan. Verder onderzoek moet aantonen of het wel mogelijk is. De beslissing hierover wordt echter aan de nieuwe bestuurders gelaten. Om in huizen termen te spreken, hiermee leg je een behoorlijke hypotheek bij het volgende bestuur van de stad. Waarom wordt er nu niet gekozen door de politieke partijen?

Voorzitter, een tweede voorbeeld: het aanbreiden bij Berkum, wat camouflerend Vechtpoort genoemd, stuit in Berkum op verzet vanwege de geplande omvang. Bewoners beseffen dat aanbreiding kansen biedt voor de levensvatbaarheid van de huidige wijk, het behoud van de voorzieningen en de beschikbaarheid van woningen voor eigen en andermans kinderen. Het stadsbestuur toont veel minder begrip en houdt vast aan een hoger aantal te plannen woningen. De onderzoeken die nog volgen moeten aantonen of het kan.

De fractie van SP snapt dat er voldoende plancapaciteit moet zijn, maar heeft al eerder gezegd dat een deel hiervan ook in de omgeving gevonden kan worden. Zo kan er in overleg met onze partner Kampen bekeken worden of de gouden kansen die het Kamperlijntje in zich heeft te gebruiken. En dus ’s Heerenbroek als dorpstedelijk woonmilieu te onderzoeken en te kiezen voor een regionale benadering en dus over die IJssel heen te kijken.

De SP pleit hier al jaren voor, al bij de eerste behandeling op 13 juni 2005 om precies te zijn. Toch zien we hier weinig van terug. Na belangwekkende toespraken tijdens het college halverwege, lijkt er iets beweging in te komen, maar het heeft geen effect gehad op de keuzes die nu voorliggen.

Voorzitter,
Onze fractie, en ook dat hebben we al eerder gezegd, wil de groei van Zwolle niet over de schutting oplossen. Wij zijn ook al jaren voorstander van inbreiding, rood voor rood. Het herontwikkelen van leegstaande terreinen, bedrijfspanden biedt veel kansen. Er is behoefte aan centrumstedelijk wonen. De locacties die hiervoor worden aangewezen in dit structuurplan kunnen op steun van de SP rekenen. De succesfactor hierbij is een vroegtijdige en intensieve burgerparticipatie in alle fasen van het traject. Door nu al in te zetten op de inbreiding kan de behoefte aan centrumstedelijk wonen worden opgelost. De fractie van de SP is benieuwd naar een aangekondigd onderzoek naar de kosten voor inbreiding versus de kosten voor uitbreiden. Wij hopen dat de algemene vooronderstelling dat inbreiden cq herstructurering duurder is dan uitbreiden wordt weerlegd.

Voorzitter, het wordt tijd voor keuzes:

Qua bebouwing van Vechtpoort kiest onze fractie ervoor om de hoeveelheid te ontwikkelen woningen in het gebied te verminderen. Hiervoor dienen wij een amendement in. Stadsbroek als locatie, lijkt door de vooronderzoeken al bijna niet realistisch meer en wat de SP betreft is deze zoeklocatie niet meer in beeld. De SP zal niet instemmen met Dijklanden als zoeklocatie, zeker niet met de geplande omvang. Het betreft hier een uitloopgebied voor diverse wijken.

Als we kijken naar de IJsselvizieren dan keren de natuurwaarden zich zo het lijkt nu al tegen bebouwing. Bebouwing in zeer geringe omvang zal misschien bij de 'B-variant' mogelijk zijn, de fractie van de SP zal zich hier niet tegen verzetten. Bebouwing in Wijthem en Windesheim kunnen op steun van de SP rekenen. Qua uitbreiding van Hessenpoort wil de de fractie van de SP voorrang geven aan het revitaliseren van oude terreinen en inventieve bouwoplossingen alvorens wij Hessenpoort verder uitbreiden.

Qua alternatieven roept de SP op om in het kader van Zwolle Kampen Netwerkstad te pleiten voor ’s Heerenbroek als uitbreidingslocatie en dit ook te onderzoeken. Gezien de belemmeringen bij de zoeklocaties Stadsbroek en IJsselvizieren dient er nu reeds te worden nagedacht over Haerst als uitbreidingslocatie. Daar kunnen 'water wonen' en dorpswonen worden ontwikkeld. Beperkte voorzieningen kunnen ook een gemeenschap creëren en de groei van Zwolle houdt niet op na 2020. Voor zowel Haerst als 's Heerenbroek dient onze fractie amendementen in.

Ten aanzien van de zienswijze nota, hebben wij bij de commissie behandeling aangegeven dat wij er toe neigen deze niet goed te keuren. Dat doet overigens niets af aan de waardering die wij hebben voor de tijd en moeite die er door betrokken ambtenaren is gestoken in het behandelen van de inspraakreacties. Wij wilden ons graag laten overtuigen. De behandeling in de commissie heeft ons echter niet overtuigd en van standpunt doen veranderen. Er zoals al aan het begin van mijn bijdrage gesteld er is nauwelijks iets gewijzigd in de voorliggende plannen.

De fractie van de SP is het eens met de opmerking van de 'Vrienden van de Stadskern' over het kader voor hoog tot zeer hoog bouwen. Zonder een maximum kan er volgens dit structuurplan tot in de hemel gebouwd worden. Dat vindt de SP onwenselijk, en dient daarom een amendement in waarin wij het maximeren op 90 meter.

Dank u wel.

Klik hier voor het amendement over Vechtpoort
Klik hier voor het amendement over zoeklocatie Haerst
Klik hier voor het amendement over 's Heerenbroek