Een goede sier met een beschikbaar formulier!

31 oktober 2008

Een goede sier met een beschikbaar formulier!

Vijdag 31 oktober presenteerde de fractie van de SP een inventarisatie naar de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening van de gemeente Zwolle. Uitkomst is dat er door de gemeente Zwolle nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het digitaal aanbieden van formulieren. Daarnaast blijkt op de verschillende websites onvolledige informatie te worden gegeven. De SP pleit voor het geven van volledige informatie op de diverse website van de gemeente. Bovendien moeten de websites qua informatie beter op elkaar aansluiten. Daarnaast stelt de SP voor om meer aanvraagformulieren digitaal beschikbaar te stellen.

“Uit onze inventarisatie blijkt dat er nog een wereld te winnen is”, aldus SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius. “Formulieren voor de aanvraag voor voorzieningen van de WMO en inkomensondersteunende maatregelen zijn niet voorhanden. Daarnaast is de informatie op de diverse websites onvolledig en soms zelfs tegenstrijdig. Zo stelt de gemeentelijke website dat bij aanvraag van bijzondere bijstand alleen een identiteitsbewijs nodig is, terwijl www.dezwolsewegwijzer.nl aangeeft dat loonstroken en rekeningoverzichten nodig zijn, maar het identiteitsbewijs thuis mag worden gelaten. Daar moet snel verandering in komen”.

De SP is van mening dat juist op het gebied van (inkomens)ondersteunende hulp het goed is om zoveel mogelijk diensten online opvraagbaar te maken. Door formulieren online beschikbaar te stellen in plaats van mensen te dwingen naar het gemeentehuis te komen kan de dienstverlening een stuk laagdrempeliger en toegankelijker worden gemaakt. Mensen worden ook voorbereid op wat er van hen wordt verwacht qua extra informatie (loonstroken, paspoort etc.). De SP vraagt het college om de aanbevelingen uit de inventarisatie zo spoedig mogelijk over te nemen, zodat de digitale dienstverlening aan de Zwolse burgers snel wordt verbeterd.

Klik hier voor de inventarisatie: 'een goede sier met een beschikbaar formulier'