h

Begroting 2009: de buurt is de schaal van de toekomst

15 november 2008

Begroting 2009: de buurt is de schaal van de toekomst

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de SP gepleit voor de menselijke maat. Fractievoorzitter Tjitske Siderius ziet een terugtrekkende beweging van voorzieningen uit de buurten. Maar juist de buurten zijn de schaal van de toekomst door publieke voorzieningen dicht bij de mensen te organiseren. De gehele bijdrage van de fractie van de SP kunt u hieronder lezen.

De buurt, de schaal van de toekomst

Voorzitter, college, raadsleden en overige aanwezigen,

Ik woon midden in Assendorp. Tegenover mij woonde een tijd geleden nog Frans. Frans had een eigen groentewinkel in de garage bij zijn huis. Daar verkocht hij seizoensgebonden groenten en fruit. Zijn klantenkring bestond voornamelijk uit bewoners uit de buurt. Daarnaast stond Frans vaak met zijn groenten en fruit op de plaatselijke markten. Bij Frans kon je altijd even binnenlopen. Ook als je geen groente of fruit nodig had. Dan kwam je een kop koffie drinken of een praatje maken. Iedereen in de buurt kende Frans en zijn groentewinkeltje was de plek waar de buurtbewoners elkaar ontmoeten. Doordat de mensen elkaar beter kenden werd de betrokkenheid vergroot, de anonimiteit vermindert en werd de buurt levendiger.

Ondertussen is het groentewinkeltje van Frans uit de buurt verdwenen. Ook andere voorzieningen laten een terugtrekkende beweging uit de buurten zien. Bijvoorbeeld het sluiten van het postkantoor aan de Westerlaan. Kort na deze sluiting werd ook bekend dat het postkantoor aan de Nieuwe Markt geen lang leven meer is beschoren. Het postkantoor moet binnen vijf jaar haar deuren sluiten. Het is niet alleen ingrijpend voor de medewerkers van de postkantoren, maar ook voor de klanten. Mensen kunnen in de toekomst alleen terecht bij winkels of banken voor de verzending van post, op ophalen van de studentenkaart of voor een kentekenregistratie. De SP vreest dat de dienstverlening verslechtert omdat deze steunpunten in basis andere prioriteiten hebben. De dienstverlening brokkelt steeds verder af.

Onder druk van bezuinigingen en concurrentie moesten voorzieningen steeds ‘efficiënter’ worden. Dat leidde tot schaalvergroting, in de hoop dat dezelfde diensten konden worden aangeboden voor minder geld. Dit bleek meestal niet het geval. Ondertussen is wel de anonimiteit toegenomen, en het directe menselijke contact afgenomen. In te grootschalige verpleeghuizen ontbreekt intimiteit, privacy, en huiselijkheid. Leerfabrieken met duizenden leerlingen slagen er niet in om scholieren de aandacht te geven die ze nodig hebben. In de jeugdzorg werken veel organisaties langs elkaar heen. De politie kan maar één derde van de beschikbare tijd besteden aan het veiliger maken van de samenleving. De beroepseer van de mensen die ons verzorgen en onze kinderen onderwijzen, onze huizen bouwen en onze veiligheid bewaken en onze buurten leefbaar maken is aangetast. De afstand tot de publieke voorzieningen heeft er toe geleid dat steeds meer mensen die voorzieningen niet meer als hún voorzieningen ervaren.

Op de wijkplatforms in de stad is dat ook terug te horen. Als het over Zwolle in het geheel gaat is er vaak geen mening, maar als het over hun buurt gaat dan is er altijd een mening. En bij iedereen is deze gebaseerd op persoonlijke betrokkenheid. Dat kan gaan over te weinig speelruimte voor de kinderen, over overlast in de buurt, verkeersveiligheid etc. Het gaat over teleurstelling en over opwinding. Vertrouwen in de overheid is jammer genoeg steeds minder aanwezig. Het vertrouwen dat nog wel aanwezig is moeten we vastpakken en uitbouwen. Het is nu de tijd om alle aandacht op de buurt te richten en te herkennen dat daar de ambitie van Zwolle ligt.

Vanuit dit perspectief wil mijn fractie vandaag pleiten voor een onderzoek naar hoe het CWI en het UWV in Zwolle kunnen worden omgevormd tot organisaties waar de menselijke maat voorop staat met meerdere kleine vestigingen in de buurt. Juist de arbeidsbemiddeling is mensenwerk en vereist nauw contact tussen bemiddelaar, bemiddelde en werkgevers. Eén loket in werkplein 'de Lure' is daarbij niet genoeg. Er moeten leer-werkmaatschappijen worden opgericht in de buurten die de taken van UWV, CWI en re-integratiebedrijven overnemen. Buurtorganisaties, scholen, sport- en andere verenigingen, maar ook bedrijven en instellingen in de buurt, bespreken met de leer- en werkmaatschappijen de mogelijkheden voor werk en de bemiddelaars zoeken daar buurtbewoners bij.

Terugloop bezoekersaantallen wijkcentra
De SP wil ook aandacht vragen voor de terugloop van bezoekersaantallen van de wijkcentra. Deze neemt af vanwege een strikte handhaving van het rookbeleid. Vanuit volksgezondheidsaspect is dat prima, maar de SP vraagt zich wel af wat dit doet met de sociale cohesie in een wijk. Het zou goed zijn om de wijkcentra meer functies te geven dan alleen inloop- of ontmoetingscentrum. Juist door meer voorzieningen in wijkcentra te organiseren is de toekomst van deze centra's gegarandeerd.

Bezuinigingen openbare ruimte
De bezuinigingen die nu worden doorgevoerd hebben effect op de openbare ruimte. Het zijn kleine bezuinigingen, terwijl het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte wel een aandachtspunt is. Het gaat hier om wegenonderhoud (€ 45.000), verlagen budget van de wijkanalyses en mounmentenzorg. Het lijkt alsof het college niet weet wat ze wil. Ze gaat graffiti weghalen, zonder kosten door te bereken aan winkels die niet mee willen betalen, maar aan de andere kant mag de openbare ruimte toch weer iets verslonzen.

Voorzitter, dan wil ik nog een aantal andere punten aanstippen, die voor mijn fractie van belang zijn.

Leges gehandicapten
In 2004 is het voorstel om leges te heffen voor gehandicapten verworpen door de Raad. De fracties van PvdA, GL, SP, SW en PBZ waren toen tegen. Nu wordt dit voorstel weer opgevoerd en ook nu vragen wij af te zien van dit voornemen. De SP vindt het niet gehoord om deze burgers een sluitpost te laten zijn voor een gezonde financiële begroting. Ook de ANGO (overkoepeld orgaan van gehandicapten organisaties) is hier niet voor. Dit voorstel komt de mobiliteit van gehandicapten niet ten goede. Zeker voor de patiënten die een eigen aangepast auto nodig hebben. Een groot deel van de gehandicapten zitten op een laag inkomensniveau (onder ander Wajong). De prijzen voor boodschappen, energie, zorg etc. stijgen alsmaar en het leven is duurder geworden, een bijdrage voor de parkeervergunning is voor velen dus onbetaalbaar.

Bezuiniging individuele voorziening WMO
Ook de bezuinigingen op de individuele voorzieningen binnen de WMO kunnen niet rekenen op steun van de SP. Mijn fractie ontvangt regelmatig berichten van burgers die al een geruime tijd wachten op een aanpassing of voorziening. Het is onverstandig om een bezuiniging op dit onderdeel door te voeren. Het is juist wenselijk een investering toe te passen om knelpunten op te lossen om te komen tot een adequate afhandeling van de voorzieningen. Zeker nu nog onzeker is hoe de rijksbijdragen voor de AWBZ in de toekomst vorm krijgen.

Tot slot wil ik nog aandacht vragen voor ons amendement voor het project anderstaligen. Het voortbestaan van dit goedlopende project wordt bedreigd doordat de Provincie Overijssel en de gemeente Zwolle het niet eens kunnen worden over wie er subsidie zou moeten verlenen. Dat is wat de SP betreft onwenselijk. Door middel van een amendement willen wij dit project zeker stellen.

Dank u wel namens de fractie.

Tjitske Siderius

U bent hier