Communicatie met bewoners opnieuw onder de maat

30 november 2008

Communicatie met bewoners opnieuw onder de maat

De communicatie van de gemeente met de bewoners in Assendorp is opnieuw onvoldoende. In november 2008 ontvingen de bewoners in Assendorp een uitnodiging voor een informele informatiemarkt over de wijkanalyse met de raadsleden op 10 december. Op de uitnodiging is aangegeven dat de informatie over de wijkanalyse te vinden is op de gemeentelijke website. De bewoners moeten kijken bij het thema ‘woon en leefomgeving’ en bij subthema ‘wijkanalyse Veerallee.’ Het eerste thema bestaat echter niet op de website van de gemeente Zwolle. Bovendien is het vreemd dat bewoners bij het subthema ‘wijkanalyse Veerallee’ moeten kijken, terwijl het over de wijkanalyse in Assendorp gaat.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: “Opnieuw moet de SP constateren dat de gemeente niet uitblinkt in duidelijke communicatie met de mensen in de Zwolse wijken. In het debat met de wijkplatformvoorzitters was de eindconclusie al dat er nog een aantal flinke stappen gezet moet worden. De vraag is nu hoe het college de bewoners van Assendorp gaat voorzien van de juiste informatie. Daarnaast wil de SP heel graag weten welke maatregelen het college gaat nemen om een keer een einde te maken aan de reeks van incidenten rondom de communicatie met de bewoners in Zwolle. Het moet toch een keer goed kunnen gaan?”

Het meest recente voorbeeld gaat overigens over een voorstel van het college om plekken aan te wijzen waar mensen tijdens de jaarwisseling carbid mogen schieten. De reden hiervoor is dat de politie op andere plekken beter kan handhaven. In het voorstel van het college is als risico aangegeven dat de omwonenden van de aanwijzingsgebieden meer overlast zullen ondervinden tijdens de jaarwisseling. Echter, bij de communicatie is te lezen dat het voorstel slechts wordt afgestemd met de afdelingen Wijkzaken, Vergunningen en de politie. De omwonenden zijn schijnbaar te onbelangrijk om van deze informatie op de hoogte te worden gesteld. De SP dient aanstaande maandag een voorstel in om hierin verandering te brengen.

Klik hier voor de mondelinge vragen over de informatievoorziening in Assendorp

Klik hier voor het amendement over het carbid schieten

Artikel in de Stentor over wijkplatforms

De Stentor: Wijkplatform hoort platform voor burgers te zijn