De menselijke maat moet terug in Zwolle

13 november 2008

De menselijke maat moet terug in Zwolle

Door de schaalvergroting zijn de publieke diensten steeds meer uit de directe omgeving van mensen verdwenen, ook in Zwolle. Mensen zijn nummers geworden, de menselijke maat is zoek, de bureaucratie vreet tijd en geld. De problemen, bijvoorbeeld in het onderwijs en de zorg, stapelen zich op. Als we weer trots willen zijn op onze voorzieningen dan zal het allemaal veel kleinschaliger moeten. Daarvoor zal SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius morgen bij de begrotingsbehandeling pleiten.

In een levendige buurt met voldoende voorzieningen, waar mensen elkaar kennen en tegenkomen, wordt de betrokkenheid op de buurt en medebewoners groter. Ook in Zwolle is een terugtrekkende beweging uit de wijken te zien. De SP pleit ervoor de menselijke maat weer terug te brengen in Zwolle door kleinschalige voorzieningen in buurten. De SP fractie wil meer investeren in wijkagenten, scholen en arbeidsbemiddeling in de buurt omdat dat de schaal van onze toekomst is.

Helaas heeft het college de afgelopen jaren juist het tegenovergestelde gedaan. Voorzieningen in de buurt zijn in de uitverkoop gezet. Neem bijvoorbeeld de politiepost in Zwolle Zuid. Deze moest, ondanks vele protesten, sluiten. Er kwam een post in het wijkcentrum voor terug, waar de mensen het moeten doen met een spreekuur en een aantal wijkagenten. Op de wijkplatforms in de stad is een veelgehoorde klacht dat er te weinig toezicht is op gemeentelijke voorzieningen, geluidsoverlast, hangjongeren etc. Juist door meer wijkagenten in de buurt in te zetten wordt het veiligheidsbeleid niet alleen effectiever, maar ook menselijker. Een wijkagent is immers snel op de hoogte van problemen, kent de mensen die overlast bezorgen, kunnen hen direct aanspreken en eventueel de hulp van andere organisaties inschakelen.

Ook als er wordt gekeken naar het onderwijs is te zien dat er steeds meer grote scholen ontstaan met duizenden leerlingen. In Zwolle gaat men ook uit van de toverformule van grootschalige leerfabrieken. Dit zou verboden moeten worden. Er is immers gebleken dat grote leerfabrieken juist zorgen voor meer schooluitval. Daar wordt immers voorbij gegaan aan de persoonlijke aandacht die leerlingen nodig hebben.
Een ander voorbeeld is het verdwijnen van de kleinschalige basisschool 'Het Turfschip'. Ook daar werd geprotesteerd door ouders en leraren, maar het protest was duidelijk aan dovemansoren gericht. Het lage leerlingenaantal won het van de kwaliteit die deze school bood. Het onderwijs biedt veel mogelijkheden om de betrokkenheid van kinderen en jongeren bij hun buurt te versterken. Kleinschalige en wijkgebonden scholen (vooral in het vmbo) kunnen leerlingen de mogelijkheid bieden om ervaring op te doen met werk in zorg- en welzijnsinstellingen, in buurtbeheer of buurtonderhoud.

Daarnaast heeft de schaalvergroting ook in de re-integratie zijn intrede gedaan. Juist de arbeidsbemiddeling is mensenwerk en vereist nauw contact tussen bemiddelaar, bemiddelde en werkgevers. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het UWV-kantoor wordt verplaatst naar Hengelo. Een loket in werkplein 'de Lure' blijft over. De professionals van UWV en CWI moeten verlost worden van de bureaucratie en hun werk met en tussen de mensen doen. Er moeten leer-werkmaatschappijen worden opgericht in de buurten die de taken van UWV, CWI en re-integratiebedrijven overnemen. Buurtorganisaties, scholen, sport- en andere verenigingen, maar ook bedrijven en instellingen in de buurt, bespreken met de leer- en werkmaatschappijen de mogelijkheden voor werk en de bemiddelaars zoeken daar buurtbewoners bij. De SP zal vrijdag tijdens de begrotingsbehandeling onder andere pleiten voor een onderzoek naar hoe het CWI en het UWV in Zwolle kunnen worden omgevormd tot organisaties waar de menselijke maat voorop staat met meerdere kleine vestigingen in de buurten.