Mosquito nu echt verbannen uit Zwolle

21 november 2008

Mosquito nu echt verbannen uit Zwolle

Nu zelfs minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft aangegeven dat er geen wettelijke grondslag is voor de Mosquito moet het apparaat volgens de SP zo snel mogelijk worden verbannen uit Zwolle. Het apparaatje met een zeer hoge zoemtoon moet hangjongeren verjagen. De toon is tot ongeveer het 25ste levensjaar te horen. De SP heeft zich altijd verzet tegen de Mosquito, omdat het niet de problemen met hangjongeren oplost, maar ze slechts verplaatst. Daarnaast was lange tijd onduidelijk of dit apparaat grondwettelijk wel was toegestaan.

SP-fractievoorzitter Siderius: "Nu er bekend is geworden dat er geen grondwettelijke basis is voor dit apparaat, moeten we de Mosquito zo snel mogelijk uit Zwolle verwijderen. De SP vindt dat we het niet moeten laten aankomen op een uitspraak van de rechter. Gelijk verwijderen lijkt mij wel zo wenselijk, nu is gebleken dat het apparaat grondrechten schendt. Daartoe roepen we de burgemeester op."

De SP wil daarnaast van de Burgemeester weten welke (financiƫle) risico's de continuering van deze methode voor de gemeente Zwolle met zich mee brengt. Ook wil de SP weten op welke instrumenten het college gaat inzetten om de hangjongeren problematiek op te lossen in Zwolle. Bovendien vraagt de SP zich af hoeveel de Mosquito de Zwolse gemeenschap tot op heden heeft gekost.

Klik hier voor de schriftelijke vragen over de Mosquito aan het college van B&W

Mosquito's in Vermeerstraat lossen niets op

SP: zet Mosquito na proef achter slot en grendel