SP wil bij windturbines wachten op onderzoeksresultaten GGD en Europese rekenregels

28 november 2008

De gemeente Zwolle is voornemens om vier windturbines te plaatsen in Tolhuislanden. De fractie van de SP wil eerst wachten op de onderzoeksresultaten van de GGD en op de toepassing van de Europese rekenregels voordat de besluitvorming over deze windturbines wordt vervolgd. Hiertoe zal de SP in de gemeenteraad een voorstel doen. Vanuit de hoek van de GGD en van minister Cramer zijn kritische geluiden te horen. De GGD geeft aan dat er melding wordt gemaakt van schadelijke effecten door windturbines. Exacte gegevens zijn nog niet bekend, dit wordt nog nader onderzocht. De SP wil dit onderzoek eerst afwachten.

SP raadslid Emile Hoogterp: “de SP verbaast het dat er op dit moment in Nederland toch zo fanatiek wordt gebouwd aan windturbines, terwijl de resultaten van de GGD nog niet bekend zijn. Zeker met het oog op de aangepaste Europese regels die op korte termijn ook in Nederland zullen worden toegepast, is het verstandig om zorgvuldig te handelen. Minister Cramer gaat de regelgeving aanpassen zodat de geluidsbelasting betrouwbaarder kan worden berekend. Daarmee komt er beter inzicht in de effecten voor bewoners nabij windturbines”.

De SP is voorstander van duurzame energie, maar niet ten koste van alles. Er zijn niet voor niets regels vastgesteld en het is op zijn minst merkwaardig dat de (Europese) rekenregels in Duitsland hele andere waarden laten zien dan in dezelfde situatie hier. De SP wil dat er meer tijd wordt genomen om zo’n belangrijk onomkeerbaar besluit te nemen. De SP stelt voor de besluitvorming van de windturbines op te schorten tot de resultaten van de GGD bekend zijn.

Klik hier voor de motie 'Tolhuislanden'

Persbericht Ministerie van VROM
Brief aan de Tweede Kamer