Wethouder Dannenberg terug naar tekentafel voor fomulierenpilot

5 november 2008

Wethouder Dannenberg terug naar tekentafel voor fomulierenpilot

De gemeenteraad wil een nieuw (aangepast) voorstel over de formulierenpilot van wethouder Dannenberg (CDA). Het collegevoorstel voor een formulierenbrigade, om mensen te helpen met het invullen van formulieren, voldeed niet aan de eisen van de gemeenteraad. Ook de SP was niet tevreden, omdat de brigade niet tot stand is gekomen met alle betrokken organisaties. Daarnaast moesten de organisaties de uiteindelijke opzet uit de krant vernemen of via de website van de gemeente Zwolle. De wethouder moet nu eerst met alle organisaties om tafel om te komen tot een nieuw voorstel.

Hieronder vindt u de bijdrage van de fractie van de SP:

Voorzitter,

Mevrouw Kappers is 81 jaar. Zij is weduwe en heeft geen kinderen. Ze woont in een huurflat op twee hoog zonder lift. Na een val heeft mevrouw moeten revalideren in een verpleegtehuis, maar woont nu weer op zichzelf. Door middel van tafeltje-dek-je en dagopvang komt mevrouw onder de mensen en is zij zelfstandig. Na haar val kan mevrouw Kappers minder goed dingen onthouden en overziet mevrouw niet meer wat er allemaal geregeld moet worden. Sinds anderhalf jaar regelt een vrijwilliger de administratie en dat is een hele opluchting voor mevrouw Kappers. De vraag is of de formulierenbrigade zoals deze nu wordt voorgesteld ook een oplossing is voor mevrouw Kappers, maar ook voor veel jongere mensen die niet in staat zijn om de eigen administratie te doen (bijvoorbeeld door complexe schuldenproblematiek)

Belang van de formulierenbrigade
Het invullen van een formulier is niet voor iedereen even eenvoudig. Voor veel mensen wordt het als moeilijk ervaren en bij sommige mensen blijkt formulierenangst een grote rol te spelen. Er zijn mensen die bij het zien van een formulier al wit wegtrekken en het daarom maar laten zitten. Erg jammer, want deze mensen laten soms honderden euro's per jaar liggen. Daarnaast is er ook een groep mensen in Zwolle die niet meer in staat zijn om de eigen administratie te doen. Mensen zoals mevrouw Kappers. Voor deze mensen is het goed dat er structurele hulp beschikbaar is.

Hoog tijd dus dat Zwolle in navolging van andere steden inzet op de komst van een formulierenbrigade. Om tot zo'n brigade te komen moet er geïnvesteerd worden in de expertise van alle organisaties die zich bezighouden met formulierenhulp. En er moet tot overeenstemming worden gekomen tussen deze organisaties hoe een dergelijke voorziening op te zetten. Helaas blijkt dat het in Zwolle heel anders is gegaan.

Aangenomen motie van de raad
Allereerst wil ik nog iets zeggen over de aangenomen motie. In het stuk van de wethouder wordt aangegeven dat de raad na het meningsvormende debat op 3 november de mogelijkheid wil hebben de pilot bij te sturen. Dit was echter niet de tekst van de motie. In de motie werd de wethouder opgedragen de start van de formulierenbrigade op te schorten (met uitzondering van de scholing voor de brigadiers). Het verbaast de SP dat wij vernemen dat de wethouder verder is gegaan met voorlichting in onder andere wijkplatforms. Dat was niet de afspraak!

Opzet en communicatie
De SP fractie is niet overtuigd van de juiste totstandkoming van de formulierenbrigade. Allereerst blijkt dat het voorstel van de gemeente niet door alle betrokken organisaties wordt ondersteunt. Zo zijn er slechts twee bijeenkomsten georganiseerd om te spreken over deze formulierenbrigade en de uitkomsten zijn nooit voorgelegd aan de betrokken organisaties. Men moest de uiteindelijke opzet van de gemeentelijke website of uit de krant vernemen. Is dat wat de wethouder met het informeren van de instellingen bedoeld?
Hoe kunnen deze organisaties participeren in het platform als zij niet eens weten wat de precieze afspraken zijn? Moeten de overlap en de 'gaten' niet eerst in beeld worden gebracht, voordat de brigade van start kan?

Er zijn nog meer vragen:
-Bij wie heeft de projectleider meegelopen?

-Waarom antwoord de projectleider niet op vragen over nieuwe bijeenkomsten en de voortgang van het platform?

-En dan de stuurgroep. Wie behoorden tot de stuurgroep? De SP krijgt sterk de indruk dat deze bestond uit twee personen: de wethouder en de projectleider!

De conclusie van de SP:
Deze formulierenbrigade is geen gezamenlijk product van een aantal organisaties uit de stad, maar een eenzijdig voorstel vanuit de gemeente. De wethouder moet terug naar de schrijftafel en naar de organisaties in de stad om te komen tot een gedragen voorstel!

Een nieuw voorstel moet bevatten:

1. Een duidelijke scheiding tussen langdurige hulp en kortdurende hulp en de wijze hoe daarmee om te gaan:
Hier moet beter naar gekeken worden, zodat ook mevrouw Kappers de hulp krijgt en behoud die zij nodig heeft. In het voorstel ordt aangegeven dat de langdurige hulp beter bij de thuisadministratie terecht kan en de kortdurende hulp beter bij de formulierenpilot. Dit voorstel investeert echter alleen maar in de kortdurende hulp. De wethouder heeft aangegeven dat de formulierenbrigade voor langdurige hulp geen alternatief is voor mensen. Welke maatregelen gaat de wethouder nemen om dit in balans te brengen?

2. Inzicht in hulp aan verschillende doelgroepen en hun behoeftes:
Er moet een duidelijk inzicht komen in de verschillende doelgroepen en hun behoeftes. Daarover komt in het voorstel niets terug. Iemand die eenmalig een vraag heeft over een formulier is iets heel anders dan dat iemand de formulieren niet begrijpt, omdat hij of zij de Nederlandse taal niet voldoende machtig is. Dat vergt een hele andere benadering.

3. Balans tussen de inzet van vrijwilligers enerzijds en WWB-ers en stagiares anderzijds:
Ook doet het voorstel geen recht aan de vrijwilligers die al jaren mensen helpen bij het invullen van de formulieren. De SP vraagt zich af of het verstandig is om het zwaartepunt bij een organisatie neer te leggen die nog geen ervaring heeft met het werken met niet professionele krachten. Daarnaast maakt de SP zich zorgen over de continuïteit van de formulierenbrigade als er slechts met WWB-ers en stagiaires wordt gewerkt. En dan heb ik het nog niet eens over het werken met privacy gevoelige gegevens. De vrijwilligers in Zwolle die nu ondersteuning bieden bij het invullen van formulieren worden met dit voorstel aan de kant gezet. Zonde van alle kennis en ervaring! Hoe wilt u met dit voorstel het vrijwilligerswerk stimuleren? Het is immers één van de doelen.

4. Goed financieel overzicht met daarin aandacht voor alle organisaties:
In het platform moet ook gesproken worden over de financiële middelen en de verdeling daarvan. Voor de langdurige ondersteuning is in het voorstel van de wethouder geen structureel geld beschikbaar. Voor de pilot is 261.500 euro beschikbaar, waarvan er 125.000 beschikbaar is voor een projectleider. Dat kunnen de organisaties in de stad vast goedkoper! Totdat er een gedragen voorstel is moeten de middelen van SWO en Humanitas worden gecontinueerd. Als we in Zwolle een professionele formulierenbrigade willen, kost dat geld.

Met dit voorstel wordt er gekort op financiën, menskracht en kwaliteit. De voorgestelde pilot is daarmee meer een bezuinigingsslag dan dat het daadwerkelijk investeert in de expertise van de diverse organisaties.

Het artikel in de Stentor 'Formulierenbrigade mag nog niet op pad

SP wil start formulierenpilot opschorten

Pilot formulierenbrigade lijkt op ordinaire bezuiniging