Zet project Rode Torenplein voorlopig stil

2 december 2008

Zet project Rode Torenplein voorlopig stil

Afgelopen maandag heeft de SP, samen met de VVD en SW, een voorstel ingediend om het project aan het Rode Torenplein voorlopig stil te leggen. In de historische binnenstad van Zwolle gelden strikte regels waaraan een gebouw moet voldoen. Die regels liggen vast in het zogenaamd ‘beschermd stadsgezicht’. Eén van die regels is dat een gebouw een kap moet hebben. Het plan dat door de projectontwikkelaar is gemaakt heeft dat niet. Er is een eigentijdse verwijzing gemaakt naar het silhouet van de Jan Baghstoren die ooit op deze plek heeft gestaan. De SP is van mening dat het ontwerp niet past tussen het Hopmanhuis en het City Hotel.

Bovendien is er, in een door de SP aangevraagd debat over de bouwplannen rond het zogenaamde Waterplein (Schaepman, Willemspoort, Maagjesbolwerk en Burgermeester Roelenweg), door een grote meerderheid in de gemeenteraad gevraagd om meer afstemming tussen de bouwplannen. Er is een second opinion gevraagd aan de Rijksbouwmeester en deze komt binnenkort. Het is in de ogen van de SP dan ook verstandig om ook het bouwplan voor het Rode Torenplein hierin mee te wegen.

Daarnaast debatteert de gemeenteraad binnenkort over het onderwerp ‘beeldkwaliteit’. Daarbij gaat het om hoe wij in de toekomst met de bouwplannen in de Binnenstad willen omgaan. De uitkomsten van dit debat zouden moeten worden meegewogen bij de ontwerpen voor nieuwbouw in de historische Binnenstad. Het moet goed passen want het zijn gebouwen die een lange tijd het decor van de Binnenstad zijn. Nu even een pas op plaats is daarom helemaal niet verkeerd.

Alhoewel veel partijen de informatie van de projectontwikkelaar van het Rode Torenplein onvoldoende vinden willen de meeste partijen de bouw van het Rode Torenplein niet stil leggen. De SP betreurt dit, omdat dit zorgt voor een onzorgvuldige procedure.