h

Opinie: Fietsenoverlast schuld gemeente

11 februari 2009

Opinie: Fietsenoverlast schuld gemeente

Door gebrek aan capaciteit wordt er bij het station niet of nauwelijks gecontroleerd op foutief gestalde fietsen. De reden daarvoor is dat fout gestalde fietsen nergens kunnen worden opgeslagen en dus maar bij het station moeten blijven staan. Het zoveelste incident in de fietsensoap in Zwolle. Al sinds 2005 staat de fietsenchaos bij het station en in de binnenstad op de politieke agenda. Ondanks toezeggingen van wethouder Cnossen is er weinig voortgang geboekt. Een opinie over de ambitie om fietsstad te worden.

Door Edwin Koster, raadslid voor de SP

Volgens de algemeen plaatselijke verordening is het op sommige plaatsen in Zwolle niet toegestaan je fiets langer dan twee weken aaneengesloten te stallen. Mocht dat toch gebeuren dan wordt de fiets verwijderd. Met deze maatregel wil de gemeente het tekort aan fietsparkeerplaatsen oplossen. Immers door het verwijderen van te lang gestalde fietsen komt er weer ruimte vrij.

Afgelopen vrijdag stond er in de Stentor een artikel onder de kop 'Controleurs wachten op ruimte'. De stallingscapaciteit bij het station is te weinig. Daar is al veelvuldig aandacht voor gevraagd bij de bestuurders van deze stad. Dat begon al in 2006, toen bood de jongeren-afdeling van SP een onderzoek aan over het gebrek aan fietsparkeerplaatsen bij het station. De conclusie was dat er ruim 750 plaatsen tekort kwamen. De verantwoordelijk wethouder Cnossen was blij met het onderzoek en beloofde actie.

In januari 2008 werd het onderzoek herhaald omdat er nog weinig resultaat zichtbaar was. De gemeente was niet verder gekomen dan het instellen van een verbod op langstallen van een fiets en een loods om die fout gestalde fietsen op te slaan. Het aantal fietsparkeerplaatsen bij het station was echter niet toegenomen. Sterker nog het onderzoek toonde aan dat het tekort was toegenomen.

Uit hetzelfde onderzoek, aangeboden aan diezelfde wethouder, bleek destijds al dat handhaving niet plaatsvond vanwege een gebrek aan opslagcapaciteit bij de AFAC. De in het kader van het onderzoek foutgestalde fiets stond veel langer dan de toegestane twee weken bij het station. Pas nadat er iets over in het nieuws kwam werd de fiets verwijderd. Hetzelfde proces lijkt zich te herhalen. Na een stukje in de krant over langdurige foutgestalde fietsen haast de gemeente zich om te zeggen dat er extra ruimte is gevonden en dat deze binnenkort beschikbaar komt.

Op 5 december 2008 werd via een ludieke actie nog eens geïnformeerd naar de voortgang in de toegezegde uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen bij het station. Volgens de wethouder zou het nu snel geworden. Toen deze belofte werd gecheckt bleek dat 'snel' betekent: voor de zomer van 2009.

Overigens doet het probleem van een tekort aan stallingsplaatsen zich niet alleen voor rondom het station. In een interview met John Keetman, de nieuwe centrummanager van Zwolle, afgelopen zaterdag, viel te lezen: 'Het wachten is nog steeds op extra fietsklemmen in de binnenstad, het is nog altijd een chaos op de Grote Markt.'

De fietsende inwoner, de over de fietsen struikelende voetgangers en omwonenden worden aan hun lot overgelaten. Ooit had Zwolle de ambitie fietsstad te worden...maar die ambitie raakt uit het zicht. Het bestuur van de stad wringt zich overigens wel in allerlei bochten om een dure nationale boomfeestdag mogelijk te maken. Het beeld dat Zwolle de groenste stad van Europa was, mag wel worden opgepoetst, want dat is goed voor de PR van Zwolle. Maar weer eens fietsstad worden dat lukt niet. De snelheid is er uit want de wethouder fietst met de handrem aangetrokken.

Dit artikel werd gepubliceerd in De Stentor van 11 februari 2009

U bent hier