Problemen bij hulp in het huishouden duren voort

10 februari 2009

Problemen bij hulp in het huishouden duren voort

De problemen bij de hulp in het huishouden in Zwolle zijn nog lang geen verleden tijd. Een man uit Zwolle gaf het in een brief aan de wethouder en de SP fractie treffend aan: 'Medio november deelde mijn hulp mede dat ze stopte met werken voor Icare, het salaris was slecht. Ze kon beter zwart gaan werken.'

Toch weigert de wethouder structurele maatregelen te nemen om het tekort in deze beroepsgroep op te lossen. De SP wil dat de tarieven worden verhoogd, zodat thuiszorgorganisaties de medewerkers op een fatsoenlijke manier kunnen betalen.

Hieronder vind u de bijdrage van de fractie van de SP:

Voorzitter, ik wil starten met een citaat uit een brief aan Mw. Bussemaker en wethouder Dannenberg vanuit Zwolle.
'Medio november deelde mijn hulp mede dat ze stopte met werken voor Icare, het salaris was slecht ze kon beter zwart gaan werken.'

Voorzitter,
de SP heeft altijd grote vraagtekens gezet bij de invoering van de WMO. Marktwerking is een verkeerde aanpak zeker als het gaat om zorg en hulp. De cliënt is er altijd de dupe van. Ook in Zwolle is dit het geval, het tekort aan hulpen betekent dat cliënten de zorg niet krijgen of niet op tijd. De wethouder heeft aangegeven dat dit een gevolg is van krapte op de arbeidsmarkt. Hij is een wervingscampagne gestart, zoekt medewerkers uit het bestand van werkzoekende en heeft zelf schoongemaakt. De wethouder met opgestroopte mouwen aan de afwas. Natuurlijk zijn dit geen verkeerde acties, maar als het gaat om structurele oplossingen zouden de mouwen verder opgestroopt moeten worden.

Deze initiatieven die in de ogen van de SP onvoldoende zijn. In de beantwoording van onze vragen heeft de wethouder aangegeven dat organisaties hebben ingeschreven op een tarief en dat het dus hun verantwoordelijkheid is. De invulling van vacatures lukt niet omdat er teveel negatieve aandacht is voor de hulp in huishouden.

Maar is dat wel zo. Het is toch de realiteit. Ook uit onderzoek van Price Waterhouse en Cooper blijkt dat er overal problemen zijn. De prijzen zijn te laag. Zelfs mw. Bussemaker vraagt de gemeente om redelijke tarieven te hanteren. Ook in Zwolle zijn problemen.

De SP heeft een bericht gehad dat, Thuishulp Nederland, werkzaam in Zwolle, een groot tekort heeft, het loopt in de miljoenen. Het tarief dekt de werkelijke personeelskosten niet. Er is een vacaturestop ingezet en medewerkers gaan in functieschalen terug. De zorg wordt uit het functieprofiel gehaald. We krijgen dus schoonmakers die in de thuiszorg de signalen niet zullen herkennen. Het worden schoonmaakbedrijven. Ook is de kans groot dat er ontslagen zullen vallen. Mensen die een baan zoeken wordt de suggestie gedaan zzp’er te worden, tegen een tarief dat niet kostendekkend is.
Actiz en de FNV komen deze praktijken dagelijks tegen en vragen aan de gemeente een redelijk tarief te hanteren zodat de zorg organisaties een goed werkgeverschap kunnen hanteren.

Wij gaan er in Zwolle dus ook mee te maken krijgen. De zorg is en blijft een verantwoordelijkheid van de gemeente en we zullen dus wel moeten reageren en handelen. Een wervingscampagne en zelf gaan schoonmaken is dan onvoldoende.

Voorzitter, het kan ook anders. Dat blijkt in Eindhoven waar een redelijk tarief is vastgelegd rekening houdend met de werkelijke personeelskosten. Onze conclusie is dat de huidige problemen meer zijn dan krapte op de arbeidsmarkt. Op lokaal niveau moeten we gaan kijken naar de tarieven. PWC zegt dat het tarief tot max. 4 euro moet worden verhoogd, om instellingen weer gezond en kwalitatieve zorg te laten leveren.

De SP wil dat het college overweegt om opnieuw aan te besteden en dan wel met een redelijk tarief. Ook willen we de wethouder vragen de raad regelmatig te rapporteren over dit onderwerp.

Een dagje poetsen lost niets op!