SP opent meldpunt WMO vervoer

11 februari 2009

SP opent meldpunt WMO vervoer

De SP in Zwolle heeft een meldpunt WMO vervoer geopend. De partij krijgt regelmatig verontrustende berichten dat het WMO vervoer verslechtert. Daarbij gaat het om signalen van mensen die afhankelijk zijn van deze vorm van vervoer.

Lange wachttijden, ritten die lang duren, personeel dat weinig of geen kennis heeft van de doelgroep. De SP wil weten of het hier om incidenten gaat of om structurele problemen. Bij het meldpunt kunnen mensen die gebruik maken van deze vorm van vervoer hun ervaringen melden.

SP raadslid Gert van Maurik: ‘De taxibusjes komen niet op de afgesproken tijd en laten mensen soms uren wachten. Mensen komen daardoor te laat op gemaakte afspraken en raken daardoor in de problemen. De verhalen zijn schrikbarend, bijvoorbeeld van een man die ruim op tijd een busje heeft besteld om boodschappen te doen. Tegen de tijd dat hij bij de supermarkt arriveerde, stond het busje voor zijn terugreis alweer klaar. Dat is niet acceptabel.’

WMO-vervoer betreft het vervoer volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, ook wel WVG-vervoer genoemd. Mensen die door een beperking niet kunnen reizen met het openbaar vervoer, kunnen gebruik maken van het WMO vervoer. Mensen worden thuis opgehaald en bij de voordeur van de bestemming afgezet. De SP is van mening dat voorzieningen die voor een speciale groep in het leven is geroepen optimaal dienen te zijn. Deze mensen moeten op een gelijkwaardige wijze kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het is daarom van belang dat het vervoer voor deze speciale groep goed geregeld is.

Het meldpunt is te vinden op de website van de SP in Zwolle. Mensen zonder internet kunnen contact opnemen met 06 25448457 of een brief sturen naar SP Zwolle, Korenbloemstraat 67, 8013 XN in Zwolle.

Ga hier naar het meldpunt WMO vervoer