SP wil opheldering over collectieve zorgverzekering

6 februari 2009

SP wil opheldering over collectieve zorgverzekering

De SP wil opheldering over de collectieve zorgverzekering van de gemeente waaraan mensen met een laag inkomen kunnen deelnemen. Signalen uit de praktijk geven aan dat de collectieve zorgverzekering in aantal sterren is teruggeschroefd zonder medeweten van de verzekerden. Bij navraag van de SP bij Groene Land Achmea blijkt dat de gemeente hiertoe opdracht heeft gegeven. De SP wil via schriftelijke vragen van de wethouder weten waarom de dekking van de collectieve zorgverzekering opeens gewijzigd is.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'De collectieve zorgverzekering is eenzijdig door de gemeente gewijzigd. Dat lijkt mij niet de juiste gang van zaken. De verzekerden zijn opeens veel minder goed verzekerd, onder andere voor de tandartskosten. Het gaat hier wel om mensen met een laag inkomen, die geen dikke spaarrekening hebben waarvan ze extra zorgkosten kunnen betalen. De gemeente had de verzekerden tijdig op de hoogte moeten stellen van deze wijziging, zodat zij in december zelf de keuze konden maken om (eventueel) te wisselen van zorgverzekering. Communicatie blijkt voor de gemeente Zwolle nog steeds een moeilijk vak.'

De SP wil van de wethouder weten wat de reden is van deze wijziging in de collectieve zorgverzekering. Daarnaast wil de partij weten of er nog meer veranderingen zijn in bijvoorbeeld de dekkingsgraad of de collectiviteitskorting.

Klik hier voor de schriftelijke vragen aan B&W over de collectieve zorgverzekering