SP: maak geheime stukken Essent openbaar

29 maart 2009

SP: maak geheime stukken Essent openbaar

De SP wil dat de stukken rondom de verkoop van Essent in Zwolle openbaar worden gemaakt. Het stadsbestuur wil dat de stukken geheim blijven, want het zou Zwolle economisch en financieel schaden als de stukken publiek worden gemaakt. Het gaat onder andere over het contract van Essent met het Duitse bedrijf RWE om haar aandelen te verkopen. Daarnaast gaat het om een advies van een derde op dit contract. De SP is voor een transparante besluitvorming en vindt deze geheimhouding onvoldoende beargumenteerd. Het wekt de indruk dat Essent iets te verbergen heeft. Daarnaast zijn dezelfde stukken in de gemeenteraad van Raalte al openbaar verklaard.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Nu de stukken toch al op straat liggen, ziet de SP geen enkele reden om het contract tussen Essent en RWE geheim te houden. Het advies van het adviesbureau dat het contract heeft onderzocht moet ook voor de Zwollenaren inzichtelijk zijn. Het gaat er immers om dat de informatie over deze verkoop van aandelen zo transparant en onafhankelijk mogelijk beschikbaar is. Nu een deel van de informatie geheim blijft wordt hieraan niet voldaan. Daarnaast wekt het sterk de indruk dat het Essent iets te verbergen heeft voor de Zwollenaren. Als het daadwerkelijk zo’n goed contract is wat Essent met het Duitse bedrijf RWE heeft afgesloten, hoeft Essent zich ook geen zorgen te maken over het openbaar maken van deze stukken.’

De SP zal maandag in de gemeenteraadsvergadering voorstellen om de stukken alsnog openbaar te maken.

www.zezijnnuts.nl