Zwolse maatregelen crisis missen menselijke kant

2 maart 2009

Zwolse maatregelen crisis missen menselijke kant

De SP vindt dat er een goed pakket maatregelen ligt om de Zwolse woningbouw en economie op gang te houden. De SP mist echter de aandacht voor de menselijke kant van de kredietcrisis. De aandacht voor persoonlijke drama's door het verlies van een baan of het oplopen van schulden.

Hier vindt u de bijdrage van de fractie van de SP:

Inleiding
Vorige week sprak mijn fractie met Theo. Theo werkt al tien jaar in de bouw. Hij was assistent uitvoerder en deed de werkvoorbereiding bij grote bouwprojecten. Maar vorige maand werd Theo verteld dat er geen werk meer voor hem was. Theo staat op straat en krijgt een werkeloosheidsuitkering. En hoewel hij het al vermoedde blijkt het toch moeilijker om na zijn ontslag gelijk weer aan het werk te gaan. Theo maakt zich zorgen. Zorgen om zijn zoektocht naar een baan, om zijn inkomen en om de toekomst van zijn gezin.

Voorzitter, Theo is helaas niet de enige die zich zorgen maakt.
Deze economische crisis is veroorzaakt door het grote geld. Door banken zonder enig moreel besef. Graaiers aan de top, die vooral uitwaren op zoveel mogelijk winst en daarmee roekeloos tekeer gingen. En nu blijkt dat de rekening van dit wangedrag, de prijs van deze crisis wordt neergelegd bij gewone mensen, die als eerste slachtoffer zijn geworden. Mensen met een laag inkomen, mensen met een tijdelijke baan, mensen die werkloos zijn geworden, ouderen en zieken, mensen zoals Theo.

En ook in Zwolle moet alles op alles worden gezet om de negatieve gevolgen van de kredietcrisis te beperken. Gewone mensen, met een kleine spaarrekening maken zich logischerwijs zorgen. Zij zien banken wankelen en vrezen voor hun pensioenen en spaargeld. Het wegnemen van deze zorgen heeft wat mijn fractie betreft de eerste prioriteit. Solidariteit speelt daarbij een belangrijke rol.

Over de Zwolse plannen: de SP denkt dat er met dit maatregelenpakket een aardig pakket ligt, zoals de innovatieversneller en de Zwolse aanpak voor de woningbouw. Allemaal maatregelen om de woningbouw en economie op gang te houden. De SP mist echter de aandacht voor de menselijke kant. Aandacht voor persoonlijke drama’s door het verlies van een baan of het oplopen van schulden.

Aanpak werkloosheid
3119. Dat was het aantal werklozen in Zwolle eind januari. Meer dan 1300 mensen hiervan zijn ouder dan 45 jaar. Mensen die ook zonder een kredietcrisis moeilijk aan de slag komen. Het zijn verontrustende cijfers. En dit getal zal de komende maanden alsmaar stijgen. De SP is blij dat we in Nederland een sociaal vangnet hebben, voor mensen die tijdelijk geen werk of inkomen hebben. Net als het college is de SP van mening dat het noodzaak is dat mensen zo snel mogelijk weer aan het werk worden geholpen.

Maar mijn fractie is verbaasd. Het college wil een mobiliteitscentrum inrichten en een coördinatieteam crisisaanpak in het leven roepen. Want mensen moeten zo snel mogelijk naar een andere baan worden gebracht. Maar hebben we in Zwolle niet al een Werkbedrijf om mensen zo snel mogelijk aan de slag te helpen? Hebben we in Zwolle niet al een Werkplein om mensen te attenderen op nieuwe vacatures? Hebben we in Zwolle niet al een Zwolle Werkt Academie, die mensen binnen drie maanden bemiddelt naar ander werk? Hoeveel centra en coördinatieclubjes hebben we in Zwolle nodig?

En veel belangrijker: waar zijn de banen? Waar gaan deze mensen aan de slag? Wat de SP betreft moet er zo snel mogelijk geïnvesteerd worden in het creëren van banen. Deze crisis is een kans op iets te doen aan de kaalslag die in de publieke sector heeft plaatsgevonden de afgelopen 20 jaar. De publieke sector is uitgekleed en het wordt hoog tijd om daar verandering in te brengen. De SP denkt dan aan schoolconciërges, stadswachten, verzorgers, klassenassistenten, buurtagenten, personeel in de kinderopvang, wijkteams. Waar de gemeente en haar partners voor banen kan zorgen moeten zij dat doen.

Voorzitter, en wat gaan we doen met de gedeeltelijk gehandicapten, jonggehandicapten en anderen met een beperking. Mensen die graag willen werken, maar in crisis tijd helemaal geen kans meer maken om een baan te vinden. Welk plan heeft de wethouder voor deze doelgroep?

Schuldhulpverlening
In het voorstel van dit college valt helaas helemaal niets te lezen over de schuldhulpverlening. Het aantal aanvragen voor het oplossen van problematische schulden zal toenemen. Op antwoord op onze schriftelijke vragen bleek al dat er problemen waren bij de intake met de schuldregelaar. Lange wachttijden door personele uitval en capaciteitsgebrek. Er was al een groei in budgetbeheer en schuldregelingen. De komende maanden zal het aantal alleen maar stijgen. Vanochtend werd de SP nog gebeld door een meneer die een half jaar op een gesprek bij de schuldhulpverlening heeft moeten wachten. Waarom geen aandacht voor schulden? Waarom geen extra beleidscapaciteit bij deze afdeling? De SP zal hiervoor een voorstel indienen.

Toerisme
De SP vindt het goed dat toerisme als kans wordt gezien. Meer mensen op vakantie of dagje uit naar Zwolle. Maar of je daarvoor meer geld moet besteden aan marketing en acquisitie is de vraag. Waarom zoeken we geen overleg met omliggende gemeentes? Waarom maken we geen gebruik bestaande middelen uit Zwolle Kampen netwerkstad voor creatieve arrangementen waarmee mensen naar Zwolle komen. En de toeristenbelasting is dat nou juist geen drempel?

Als we mensen naar Zwolle willen bewegen, moeten we ook zorgen dat mensen hier kunnen verblijven. Daar ontbreekt het nog aan. Willen we de toeristische sector echt groots maken, dan moeten we ook plannen maken voor campings, bed en breakfasts, hotels etc.

Economie
De SP is voorstander van het naar voren halen van investeringen. We moeten als gemeente zo snel mogelijk aan de slag met de vijf projecten in de A-lijst. Voor de andere zes projecten wil het college wachten tot juni met het zoeken van een financiering. Wat de SP betreft gaan we daar nu al mee aan de slag.
Maar er kan meer worden gedaan. Investeer in de bouw en onderhoud van huurwoningen, in energiebesparing en het duurzaam maken van woningen. In onderhoud van scholen, in onderhoud en aanleg van (spoor)wegen. Leg de fietsenstallingen in de binnenstad en bij het station versneld aan. Er is genoeg te doen, het is vooral een kwestie van keuzes maken, mouwen opstropen en beginnen.

De SP denkt dan ook aan het werk in de buurten. Bijvoorbeeld aan achterstallig onderhoud aan woningen, scholen, wegen, spoorwegen. Denk aan het leefbaar houden van de buurten, het verwijderen van graffiti en het opknappen van speelplaatsen en sportvelden. Het versterkt de economie, de sociale cohesie en de solidariteit.

Indicatoren
Voorzitter, de gekozen indicatoren lijken de SP de juiste. Graag wil de SP de nulmeting van deze indicatoren ontvangen. Is het mogelijk dat de Raad elk kwartaal nieuwe cijfers van deze indicatoren krijgt?

Tot slot
We moeten het met elkaar doen. Iedereen moet meedoen. Voor veel mensen in Zwolle heeft deze economische crisis een grote impact. Wij vragen van de mensen in de stad een offer. De SP wil als symbool ook een offer teruggeven. Wij zullen daarom voorstellen om de raadsvergoeding voor 2010 en 2011 te bevriezen.

Dank u wel.

Tjitske Siderius
Fractievoorzitter SP Zwolle

Klik hier voor de bijdrage in PDF