SP: Kleed de sportverenigingen niet uit

13 mei 2009

SP: Kleed de sportverenigingen niet uit

De gemeente Zwolle moet aan de kleedkamernorm van de KNVB en de NOC*NSF voldoen. Daartoe roept de fractie van de SP het stadsbestuur op. De kleedkamernorm van de Vereniging van Nederlandse gemeenten wordt bij diverse sportverenigingen in Zwolle niet gehaald. De norm van de KNVB en de NOC*NSF ligt nog hoger. Dit heeft tot gevolg dat bij veel sportverenigingen er veel te weinig kleedruimte is. De SP vindt dat bij een goed sportbeleid ook goede faciliteiten horen en zou graag zien dat de sportverenigingen in Zwolle gaan voldoen aan de norm van de KNVB en de NOC*NSF. Dat betekent twee kleedkamers per speelveld.

SP raadslid Hoogterp: `Als we willen dat de kinderen meer gaan bewegen, dienen de faciliteiten hiertoe ook voldoende te zijn. Het moet niet kunnen dat kinderen niet kunnen sporten omdat de voetbalclub in de buurt vanwege kleedruimtegebrek geen nieuwe kinderen kan aannemen. Als we in Zwolle zouden voldoen aan de norm die gehanteerd wordt door de KNVB en de NOC*NSF zouden veel meer kinderen kunnen sporten’.

De SP is op een normale zaterdagochtend bij een voetbalvereniging in Zwolle langs gegaan. Weer of geen weer - buiten stonden de kleine kinderen zich om te kleden voor het voetbal. De scheidsrechterkleedkamer werd door enkele meisjes gebruikt. Buurtkinderen moesten worden geweigerd bij deze voetbalclub, ook al is de voetbalclub naast de eigen voordeur. Er zijn simpelweg niet voldoende kleedkamers.

De SP roept het stadsbestuur op om maatregelen te treffen en wil weten of het college de huidige situatie wenselijk vindt.