SP: schaf leenbijstand voor mensen met een laag inkomen af

1 mei 2009

SP: schaf leenbijstand voor mensen met een laag inkomen af

Mensen die bijzondere bijstand aanvragen voor een koelkast of een wasmachine worden in sommige gevallen in Zwolle afgewezen. In plaats van bijzondere bijstand te krijgen, moeten ze het aankoopbedrag lenen, ook wel leenbijstand genoemd. In 2008 heeft de gemeente Zwolle meer dan 200.000,- euro aan leningen verstrekt aan mensen die geen cent te makken hebben. Dit terwijl er meer dan 300.000 euro is overgebleven in de pot voor bijzondere bijstand. De SP wil dat het stadsbestuur stopt met het verstrekken van leningen aan mensen met een laag inkomen. Met de notitie ‘bijzondere bijstand: een nieuwe schuld is geen oplossing’ geeft de fractie hiervoor een aanzet.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De mooie woorden van het stadsbestuur om mensen niet verder de schulden in te helpen blijken hol. In de praktijk moeten mensen op bijstandsniveau voor een koelkast of wasmachine geld gaan lenen, terwijl er bij de gemeenten geld overblijft om hen deze noodzakelijke aanschaf te vergoeden. Schulden is voor deze mensen geen oplossing, maar een nieuw probleem. De bijzondere bijstand is expliciet voor mensen die leven op een absoluut minimum. Die kunnen niet sparen voor dure noodzakelijke spullen als een wasmachine. Hen een lening verstrekken voor deze goederen is hen nog dieper in de schulden steken. Daarmee los je de armoede niet op."

De SP vindt het onacceptabel dat er in Zwolle geld overblijft in de pot voor bijzondere bijstand, terwijl Zwolle mensen via de leenbijstand schulden laat maken. Leenbijstand voor duurzame gebruiksgoederen aan mensen met een laag inkomen moet daarom worden afgeschaft. Bijzondere bijstand moet in deze gevallen gewoon als gift worden verstrekt. Siderius: ‘We hebben het hier over mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien. Als zij een kapotte wasmachine moeten vervangen, dan is daar simpelweg geen geld voor.

Klik hier voor de notitie 'Bijzondere bijstand: een nieuwe schuld is geen oplossing'