SP: kies voor mensen en niet voor materieel

8 juni 2009

SP: kies voor mensen en niet voor materieel

Als de SP de voorstellen van het stadsbestuur leest krijgen wij het gevoel dat investeringen in materiaal voorop staan, in plaats van investeringen in mensen. Mensen die het al moeilijk genoeg hebben, worden gekort op de zorg, terwijl we in Zwolle wel een brug van 1,4 miljoen gaan financieren waar weinig mensen op zitten te wachten. Maakt dit college wel de juiste keuzes?

Hier vindt u de bijdrage van de fractie van de SP:

Voorzitter,

Toen mijn fractie deze perspectiefnota doorbladderde viel het ons op dat dit de eerste perspectiefnota is met een fotogalerij. En onze vraag is dan ook of het college bang is dat de Raad niet weet wie de wethouders in Zwolle zijn.

Bezuinigingen
En dan nu het serieuze werk: in deze perspectiefnota lezen wij dat het college voor 4 miljoen nieuw beleid wil creëren. We gaan 4 miljoen bezuinigen, zodat het nieuwe college in maart 2010 ruimte krijgt. Het college noemt dit anticiperen op de toekomst. Voorzitter, wij vinden het bijzonder aardig dat het college het zo goed voor heeft met de eerste SP-wethouders in Zwolle, maar toch zien wij het liever anders. We zitten in een fikse economische crisis. Mensen verliezen hun inkomen en hun baan. De economie moet op gang worden gehouden. Mijn fractie vindt het dan ook niet gepast om te gaan bezuinigen in crisistijd om een volgend college bij hun aantreden te kunnen laten zwaaien met geld. De SP kiest ervoor om te investeren in crisistijd, voor het creëren van werkgelegenheid, voor het investeren in de stad.

Voorzitter, de SP wil aan een aantal onderwerpen kort wat tijd besteden alvorens wij nog wat zeggen over deze bezuinigingsoperatie.

Speelplekken
In de begroting vorig jaar heeft de SP aandacht gevraagd voor de buurten. Wij vinden dat het onder andere een verantwoordelijkheid van de gemeente is om buurten levendig te houden. Er moet ruimte worden geschapen om te kunnen leven. Te beginnen bij kinderen. Eén op de vijf kinderen speelt niet meer op straat. Dit komt niet alleen door de toegenomen concurrentie van de televisie en de computer, maar ook voor een belangrijk deel door de afname van mogelijkheden om buiten te spelen. In Zwolle zijn we al bijna tien jaar bezig om onze speelplekken op orde te brengen. In 2000 werden de eerste stappen gezet. En nu anno 2009 is het nog steeds niet afgerond. Het college wil slechts 20 van de 40 speelplekken opknappen. In de speelplaatsen die geen opknapbeurt krijgen worden verouderde toestellen verwijderd. De consequentie is dat kinderen geen speelplek meer in de buurt hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de speelplek aan de Vrouwenlaan/Energieweg. Ouders willen de weggehaalde glijbaan en schommel graag terug, maar de gemeente weigert te investeren. Kinderen delven het onderspit in Zwolle, omdat dit college geen prioriteit heeft gegeven aan speelplekken in de buurt. De SP is van mening dat buiten spelen goed is voor kinderen. Buiten spelen leert kinderen ruimte, diepte, afstand en snelheid beter inschatten. Buiten spelen met andere kinderen levert een kind een gezonde dosis assertiviteit op. Buiten spelen levert een bijdrage aan het terugdringen van overgewicht bij kinderen. De SP stelt voor om ook te investeren in de kinderen en dan specifiek in de speelplekken die niet worden opgeknapt. Wij pleiten voor een versnelde inhaalslag van het aantal veilige speelplekken in Zwolle. Zodat alle kinderen op een verantwoorde manier kunnen buiten spelen. Hierop ontvangen we graag een reactie van de wethouder.

Hedon
Eén van de voornemens uit het coalitieakkoord is dat in 2009 de uitbreiding van Hedon is gerealiseerd. De SP is altijd enthousiast geweest over Hedon. Dit poppodium is naar onze mening één van de promotors als het gaat om bekendheid van Zwolle. Bands die in het verleden in Hedon hebben gespeeld en nu gearriveerd zijn komen graag terug naar Zwolle. We waren met ons poppodium ooit een koploper, maar zijn door besluiteloosheid van dit college ver achterop geraakt. Vorig jaar bij de perspectiefnota hebben we in deze raad afgesproken dat de financiële consequenties van deze afspraak zouden worden opgenomen in deze perspectiefnota. Nu wordt er 5 ton opzij gezet en weten we nog steeds onvoldoende om een keuze te kunnen maken. Hoe kan dat? We zouden toch iets concreets neerzetten? Blijkbaar gaat bij dit college de prioriteit niet uit naar het versterken van de popcultuur in Zwolle.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Voorzitter, de wethouder is van plan om meer mensen in dienst te nemen bij de afdeling WMO. Kosten: 4 ton. Zijn argumentatie daarvoor is dat dit zorgt voor een toename in nauwkeurigheid en een uniforme werkwijze. De SP vindt deze argumentatie niet heel sterk. Wij willen graag van de wethouder weten wat de klant hiervan merkt. Draagt deze uitbreiding ook bij aan juiste hulp aansluitend bij een hulpvraag, aan de vermindering van overschrijding van wachttijden, aan hulp op het moment dat het nodig is. Met dit soort processen neemt de bureaucratie ook toe en dat werkt juist vaak vertraging in de hand. De SP redeneert liever andersom: wat is nodig om de klanttevredenheid 100% te laten zijn en op welke manier kan de organisatie worden opgebouwd in dienst van de vragen van de klant. Kan de wethouder hierop een toelichting geven?
Daarnaast wil de SP graag van de wethouder weten wat de consequenties zijn van voorgenomen bezuinigingen op de WMO die in deze perspectiefnota zijn opgenomen. Bij de begroting vorig jaar heeft de SP samen met de CU de bezuinigingen op de WMO ongedaan kunnen maken. De SP krijgt de indruk dat deze alsnog via de achterdeur worden ingeboekt.

Mobiliteit
De SP is blij met de ambitie die de provincie en de gemeente hebben voor de vertramming van de Kamperlijn. Meer gebruik van het openbaar vervoer betekent immers minder milieuschade, minder files, een beter leefklimaat en participatie aan de maatschappij van iedereen. Maar, in de perspectiefnota concludeert het college ook dat de doorstroming van het openbaar vervoer steeds verder onder druk komt te staan. Het is dus goed dat er onderzoek komt hoe dit geoptimaliseerd kan worden. De SP heeft zich wel verbaasd over de kosten en de manier waarop dit onderzoek wordt gedaan. De kosten bedragen namelijk twee ton. Dat is een fiks bedrag en wellicht kan de wethouder toelichten hoe dit mega-onderzoek eruit gaat zien. Overigens bevreemd het ons dat de Provincie dit gaat voorfinancieren. Zaterdag konden we nog in de krant konden lezen dat Zwolle de Provincie weer gaat voorfinancieren om de economie vlot te trekken. In normaal Nederlands heet dit rondpompen van geld.

Atelierruimte
Voorzitter, wethouder Kenkhuis heeft de SP beloofd om ook het aspect atelierruimte en expositieruimte in de cultuurnota mee te nemen. Daar waren wij erg blij om. Maar zijn we dan niet veel te laat? Binnenkort zijn er veel studenten die zullen afstuderen en aan het begin van hun werkzame leven een atelierruimte nodig hebben. Er is weinig werk in die sector en daarom is het belangrijk dat ze gelijk aan de slag kunnen. De winkeliersvereniging in Diezerpoort heeft leegstaande winkels in het winkelcentrum al ingericht als werkruimte voor de studenten van Artez. Dat is een goed initiatief, maar er is meer nodig. Ziet de wethouder mogelijkheden om een dergelijk concept verder uit te bouwen. Het is belangrijk voor Zwolle om deze afgestudeerden te behouden voor de stad, daar moeten de voorzieningen ook naar zijn.

Bezuinigingen
Dan ik wil nog even terugkomen op de bezuinigingsoperatie. U wilt 4 miljoen bezuinigen om de gevolgen van de mindere rijksbijdrage op te vangen. Het is verstandig om nu al op deze ontwikkelingen te anticiperen. Maar u maakt zich er wel heel gemakkelijk van af. U stelt drie werkgroepen in die met bezuinigingsvoorstellen moeten komen en ja, alle suggesties zijn bespreekbaar. U laat anderen de kastanjes voor u uit het vuur halen en schuift de verantwoordelijkheid wel heel makkelijk naar de partners in de stad. En bovendien verschuilt u zich ook nog eens achter een projectleider. De SP krijgt niet de indruk dat dit nu een schoolvoorbeeld is van daadkracht. Waarom durft u zelf niet met bezuinigingsvoorstellen te komen?

Kortom:
Als de SP deze perspectiefnota leest krijgen wij het gevoel dat investeringen in materiaal voorop staan, in plaats van investeringen in mensen. Mensen die het al moeilijk genoeg hebben, worden gekort op de zorg, terwijl we in Zwolle wel een brug van 1,4 miljoen gaan financieren waar weinig mensen op zitten te wachten. Maakt u wel de juiste keuzes? Deze perspectiefnota geeft weinig nieuws. Veel voorstellen die erin staan moeten nog worden onderzocht of uitgewerkt. Keuzes worden pas later dit jaar gemaakt of zelfs uitgesteld naar het volgende stadsbestuur. Mijn fractie had wat meer ambitie verwacht van het college.

Ik dank u namens de fractie;

Tjitske Siderius
fractievoorzitter SP Zwolle