Wethouder snoert Raad de mond over aanbesteding hulp bij het huishouden

28 juni 2009

Wethouder snoert Raad de mond over aanbesteding hulp bij het huishouden

Afgelopen vrijdag zijn de raadsfracties pas geïnformeerd over de nieuwe aanbesteding voor de hulp bij het huishouden. Wethouder Dannenberg wil volgende week met de aanbesteding beginnen, terwijl de raadsfracties (vanwege het zomerreces) pas in september de mogelijkheid krijgen om zich erover uit te spreken. Dat is wat de SP betreft de omgekeerde wereld. Bij eerdere debatten gaf de wethouder aan dat de Raad pas weer inbreng over het uurtarief en de kwaliteit van de zorg zou krijgen bij een nieuwe aanbesteding. Dat moment is nu, maar de Raad wordt door deze procedure de mond gesnoerd. De SP stelt voor om dit onderwerp aan de raadsagenda van aanstaande dinsdag toe te voegen. Zodat het onderwerp door raadsfracties - voor de start van de aanbesteding - kan worden besproken.

SP-raadslid Gert van Maurik: ‘Al jaren pleit de SP voor vastgestelde uurtarieven door de gemeente. Dit is in eerdere debatten ondersteund door andere partijen. In het nieuwe bestek worden de uurtarieven alsnog door marktpartijen bepaald. Dat moet eruit worden gehaald. Nu de Raad dit eindelijk kan wijzigen, krijgen we geen kans om ons erover uit te spreken. Dat is niet de afspraak. Wethouder Dannenberg probeert deze aanbesteding er geruisloos doorheen te drukken. Wij zullen maandag de oproep doen om dit onderwerp aan de agenda van dinsdagavond toe te voegen.'

Naast de uurtarieven heeft de SP ook opmerkingen over het element in de aanbesteding over het 'opleveren van werkgelegenheid'. In het bestek wordt voorgesteld om Wajongers - jongeren met een beperking - in de zorg te laten werken. Ook moeten mensen die op de wachtlijst staan voor de sociale werkvoorziening banen krijgen in de zorg. Als medewerker 'hulp bij het huishouden' is het belangrijk dat iemand signalen over zorginhoudelijke onderwerpen van de cliënt kan opvangen. De vraag is of deze doelgroepen hiertoe in staat zijn. Voor het schoonmaken in een zorgsituatie is minstens een opleiding binnen de zorg noodzakelijk waardoor rekening kan worden gehouden met de speciale situatie waarin deze cliënten zich bevinden.