SP vraagt stadsbestuur om ondersteuning Onthaastcafé

8 juli 2009

SP vraagt stadsbestuur om ondersteuning Onthaastcafé

De fractie van de Zwolse SP roept het stadsbestuur op om te kijken naar mogelijkheden voor het Onthaastcafé. De Stentor meldt vandaag dat de huidige locatie voor het Onthaastcafé – de locatie Oostergo – haar deuren gaat sluiten. Het Onthaastcafé is voor volwassenen met een verstandelijke beperking die zelfstandig of met begeleiding wonen, het gezellig vinden anderen te ontmoeten en samen dingen te doen. Door de sluiting van locatie Oostergo wordt de toekomst van het Onthaastcafé onzeker. De SP roept het college op om – eventueel via de ideeënmakelaar – partijen versneld bij elkaar te brengen.

SP-raadslid Tjitske Siderius: ‘Het Onthaastcafé is heel belangrijk om de integratie tussen mensen met een verstandelijke beperking en mensen zonder deze beperking te realiseren. De gemeenteraad heeft in 2007 nog voor drie jaar geld beschikbaar gesteld voor dit initiatief. Het is zonde als het initiatief nu al verloren gaat. Ook voor de vrijwilligers die hun hart en ziel erin hebben gestoken zou een voortijdig einde van het initiatief bijzonder teleurstellend zijn.'

De SP hoopt dat door bemiddeling van het stadsbestuur organisaties en ondernemers sneller bij elkaar kunnen worden gebracht, zodat de toekomst van het café veilig kan worden gesteld.