SP vraagt om oplossing parkeren Oosterenk

30 oktober 2009

SP vraagt om oplossing parkeren Oosterenk

De fractie van de SP vraagt het college in Zwolle om een oplossing voor het parkeren op bedrijventerrein Oosterenk. Het bedrijventerrein is ingericht als parkeerverbodzone voor het hele gebied. De reden hiervoor is dat de bedrijfspanden niet veilig bereikbaar waren voor bezoekers vanwege de vele geparkeerde auto's langs de kant van de weg. Ook voor hulpdiensten bleek het bedrijventerrein hierdoor moeilijk bereikbaar. Sinds het parkeerverbod zijn de straten inderdaad autovrij, maar het probleem heeft zich verplaatst. De auto's worden nu door de werknemers van het bedrijventerrein in de omliggende straten geparkeerd in de wijk Wipstrik, waar geen parkeerverbod geldt.

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Voor elk kantoorpand op de Oosterenk is een eigen mobiliteitsplan van toepassing. Het aantal parkeerplaatsen is beperkt, omdat werknemers die dicht bij het werk wonen geacht worden om met het openbaar vervoer of de fiets te komen. De praktijk wijst uit dat dit niet aansluit bij de behoefte van de werknemers. De SP wil dat er nagedacht wordt over een centrale parkeeroplossing in plaats van een parkeerterrein per kantoor. Bovendien moet er gekeken worden hoe het openbaar vervoer in dit gebied kan worden verbeterd.'

De SP wil van de wethouder weten hoe hij denkt de toegankelijkheid voor fietsers en het openbaar vervoer in dit gebied te verbeteren. Daarnaast vraagt de SP de wethouder na te denken over een centrale parkeeroplossing.