SP en Swollwacht willen Raad winnen voor steun aan Patrick Kouma

16 november 2009

SP en Swollwacht willen Raad winnen voor steun aan Patrick Kouma

De SP en Swollwacht vragen bij andere partijen aandacht voor de situatie van Patrick Kouma. Acht jaar geleden is Patrick als vluchteling – uit Togo – in Nederland gekomen. Patrick heeft hard gewerkt aan zijn integratie, heeft de taal geleerd en doet vrijwilligerswerk. In januari 2009 kreeg Patrick het bericht dat hij in Nederland mocht blijven. Maar vier en een halve week later besloot de Raad van State alsnog dat Patrick terug moet naar Togo. Terwijl Patrick in Togo zijn leven niet zeker is.

Er zijn al bijna 2000 handtekeningen opgehaald. De SP en Swollwacht trachten nu de raad te winnen voor een gezamenlijk initiatief en een verzoek aan het ministerie om Patrick Kouma alsnog een verblijfsvergunning te geven. De partijen geven aan dat het niet menselijk en humaan is om Patrick in zijn huidige situatie – met een ernstige vorm van posttraumatische stressstoornis – naar Togo terug te sturen. ‘Zowel de psychiater als de rechter hebben aangegeven dat er onvoldoende begeleiding voor deze posttraumatische stressstoornis is bij terugkeer. Wij roepen alle politieke partijen op om zich aan te sluiten bij het gezamenlijke initiatief en hun invloed te gebruiken om Patrick in Nederland te houden’, aldus de SP en Swollwacht.

De partijen zullen ook bij college aandacht vragen voor deze zaak.

Ga hier naar de website 'Patrick moet blijven'