SP hekelt onbegrijpelijke WMO brief

8 november 2009

SP hekelt onbegrijpelijke WMO brief

De SP is afgelopen week overspoeld met klachten over een brief van de gemeente, verstuurd naar alle cliënten met hulp in het huishouden. In de brief van de gemeente wordt in ambtelijke taal beschreven dat er wat gaat veranderen voor mensen die hulp krijgen van een alfahulp. De brief is onbegrijpelijk voor veel van de clienten, en bovendien verstuurd naar mensen op wie dat geen betrekking heeft. Voor de SP is dit een nieuw signaal dat de communicatie rond de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) nog te wensen overlaat.

Alfahulp is een beperkte vorm van huishoudelijke verzorging, waarbij de cliënt de werkgever is van de alfahulp en een thuiszorginstelling de bemiddeling verzorgt. Per 1 januari 2010 mag een zorgaanbieder geen huishoudelijke hulp meer inzetten via een alfahulp. Alle hulpen moeten dan in loondienst zijn. Ook cliënten bij wie geen alfahulp in dienst is, werden met de brief van de gemeente geconfronteerd. Voor ouderen roept de brief meer vragen op, dan dat deze beantwoordt.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Vorige week werd de SP vanuit allerlei kanten benaderd over deze onbegrijpelijke brief. Een oude man vertelde dat hij de brief een aantal malen had doorgelezen, maar er alleen maar meer vragen bijkwamen. Dat leidde tot een paniekreactie. Terwijl deze situatie helemaal niet op hem van toepassing is. De SP vindt het onbegrijpelijk dat ook cliënten die helemaal niets met deze constructie te maken hebben, door de gemeente zijn benaderd. Dit leidt alleen tot grote onrust onder de cliënten en het bezorgt de zorgmedewerkers alleen maar extra werk. Als de gemeente haar administratie goed op orde heeft moet ze alleen cliënten kunnen benaderen op wie de brief betrekking heeft.’

De SP wil van wethouder Dannenberg (CDA) weten hoe hij deze onrust bij de cliënten gaat wegnemen. Ook wil de partij de toezegging van de wethouder dat een dergelijke brief in het vervolg wat minder ambtelijk is en zorgvuldiger wordt verstuurd.