SP: onafhankelijk onderzoek naar financiële situatie FC Zwolle

27 januari 2010

SP: onafhankelijk onderzoek naar financiële situatie FC Zwolle

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad wil dat het stadsbestuur een onafhankelijk accountantsbureau onderzoek laat doen naar de risico’s die de gemeente loopt als het verzoek van FC Zwolle voor een garantiestelling wordt gehonoreerd. FC Zwolle wil een garantiestelling van de gemeente, omdat zij anders bij de bank geen geld kan lenen. De SP vindt het in deze economische tijden onverantwoord om zonder gedegen financieel advies onzekere financiële verplichtingen aan te gaan.

De SP is blij dat het nieuwe bestuur van FC Zwolle ambitieuze plannen heeft, maar maakt zich zorgen om de haalbaarheid ervan. De partij vraagt zich af wat er gebeurd als de club er niet in slaagt de eredivisie te bereiken, als nieuwe sponsors wegblijven of als het niet lukt het stadion te vullen. Een extern accountantsbureau kan niet alleen de haalbaarheid van de plannen van FC Zwolle beoordelen, maar ook de toekomstige markt voor clubs in de Jupiler League beoordelen. Dat HFC Haarlem failliet is en andere clubs op omvallen lijken te staan, is een teken aan de wand.

De Zwolse SP wil ook niet dat het stadsbestuur in een situatie komt waarbij in de toekomst alsnog financiële steun aan FC Zwolle gegeven moet worden, omdat anders de club failliet zou gaan en de gemeente dan haar garantiestelling alsnog kwijt zou zijn. Fractievoorzitter Tjitske Siderius: “Het verhaal van FC Zwolle ziet er mooi uit, maar het is natuurlijk één kant van het verhaal dat uitgaat van positieve scenario’s. Wij willen dat de raad onafhankelijk wordt geadviseerd over de risico’s, ook als het minder gaat met de FC.” Siderius wijst er op dat het moeilijk uit te leggen is als de stad in onzekere economische tijden waarin waarschijnlijk flink bezuinigd moet gaan worden nieuwe financiële risico’s worden genomen. “Als het om zulke grote bedragen belastinggeld gaat speelt de SP liever op safe”.