SP wil opheldering over sluiting bakkerij in Pierik

24 januari 2010

SP wil opheldering over sluiting bakkerij in Pierik

De SP wil maandagavond opheldering van de wethouder over de sluiting van Bakkerij Martini in Pierik. De bakkerij moet haar deuren sluiten, omdat er asbest in het huurpand is geconstateerd. Woningstichting Openbaar Belang wil zo snel mogelijk saneren. De bakkerij moet daarom per 1 februari dicht zijn. Omdat voor de sanering alles uit het pand moet worden gehaald en opnieuw moet worden ingebouwd is het voor de bakkerij niet mogelijk om de kosten daarvan (€ 80.000) te dragen. Dit betekent sluiting van de bakkerij.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het pand staat er al sinds 1934. Het is dus heel verwonderlijk dat het asbest niet bij eerdere inspecties van Openbaar Belang is ontdekt. Als de woningstichting nalatig is geweest bij eerdere inspecties, dan is wat ons betreft niet redelijk dat de huurder alle indirecte kosten voor het saneren van het asbest moet opbrengen. Bij een eerdere ontdekking van het asbest waren de kosten waarschijnlijk veel lager geweest. Wat de SP betreft moet de wethouder zo snel mogelijk in overleg met de woningstichting en de bakkerij om uit deze impasse te komen. Het zou zonde zijn als de laatste voorziening in Pierik - na buslijn 10 - ook uit de wijk verdwijnt, met name voor de oudere bewoners van de wijk.’

De SP wil van de wethouder weten wie er verantwoordelijk is voor de brandveiligheidsinspecties en hoeveel van deze inspecties zijn uitgevoerd in het pand van bakkerij Martini. Ook wil de partij weten of Openbaar Belang verantwoordelijk is voor deze inspecties. Bovendien vraagt de SP aan de wethouder welke impact de sluiting van deze bakkerij heeft op het voorzieningenniveau in de wijk.