Gesprekken met thuiszorgwerkers zeggen meer dan stage met CDA

3 februari 2010

Gesprekken met thuiszorgwerkers zeggen meer dan stage met CDA

CDA-wethouder Dannenberg heeft de SP uitgenodigd om te komen stagelopen bij de afdeling thuiszorg. Maar volgens fractievoorzitter Tjitske Siderius kan de wethouder beter eerst zelf met thuiszorgwerkers in gesprek gaan. Het telefonisch indiceren leidt volgens haar tot grote problemen voor mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg. De nieuwe indicatie wordt bepaald door een kortdurend telefoongesprek en zonder mensen lijfelijk te zien of onderzocht te hebben. De SP krijgt veel meldingen van cliënten die slechtere zorg krijgen en medewerkers die te weinig tijd hebben om goede zorg te verlenen.

Siderius: “De SP heeft geen stage van de gemeente nodig om te zien dat het telefonisch indiceren niet werkt. Wij hebben nauw contact met een groep thuiszorgmedewerkers die aangeven dat ze soms veel tijd kwijt zijn aan het weer recht zetten van verkeerde her-indicaties. Mensen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben.” Volgens de SP past de campagnetaal van wethouder Dannenberg niet bij de grote problemen van kwetsbare mensen in de thuiszorg.

Overigens was in januari al – in een informeel gesprek tussen de wethouder en de SP – afgesproken dat de SP eens een kijkje ging nemen bij de afdeling. Dannenberg leek het toen beter om het na de verkiezingscampagne te doen. Siderius: “Dat de wethouder pas na de verkiezingen hierover wil praten is veelzeggend. Hij verstopt zich voor de werkelijkheid en hij kan natuurlijk niet gebruiken dat kort voor de verkiezingen aangetoond wordt dat het thuiszorgbeleid van de gemeente faalt.” Siderius nodigt Dannenberg uit om in gesprek te gaan met de thuiszorgwerkers die zich bij de SP hebben gemeld.