Oppositie wil meer openheid collegeonderhandelingen

18 maart 2010

Oppositie wil meer openheid collegeonderhandelingen

De SP heeft samen met de overige oppositiepartijen (GL, SW en D66) meer openheid geeist rondom de collegeonderhandelingen. Afgelopen vrijdag hebben PvdA, CDA, CU en VVD het onderling vertrouwen in elkaar uitgesproken. Vanuit ‘bindend vertrouwen’ werken zij nu aan een coalitie akkoord voor de komende vier jaar. Tot nu toe hebben de onderhandelingen in beslotenheid plaatsgevonden en zijn belangrijke stappen in het proces alleen in summiere persberichten naar buiten gebracht. De oppositiepartijen verbazen zich er over dat er niet zoals vier jaar geleden een openbaar debat is om de stap tussen informatie en formatie te markeren. Ook is er geen indicatie van een tijdspad met een plan van aanpak.

De partijen hechten eraan dat Zwolle ook tijdens de onderhandelingen een transparant stadsbestuur heeft. De verminderde opkomst bij de afgelopen verkiezingen is een signaal die alle partijen in de Zwolse politiek serieus moet nemen. Mensen moeten ervaren dat democratie méér is dan eens in de zoveel jaar naar de stembus gaan. Door nu naast alle politieke partijen ook de burgers van Zwolle te infomeren over en te betrekken bij de onderhandelingen geeft een debat over een concept college-akkoord vertrouwen en is volgens de partijen dus zeer gewenst. Daarom doen de oppositiepartijen een oproep aan de partijen die aan de onderhandelingstafel zitten:

• Geef openheid over de motivatie voor de keuze die zij voor elkaar gemaakt hebben.
  • Volg het advies op van burgermeester Henk Jan Meijer om de hele raad de gelegenheid te geven zich zich uit te spreken over een coalitieakkoord dat nog niet dichtgetimmerd is.
  • Maak hiervoor zo spoedig mogelijk een plan van aanpak met een indicerend tijdspad.
  • U bent hier