SP: OV-Chipkaart leidt tot prijsstijging van 18%

28 april 2010

SP: OV-Chipkaart leidt tot prijsstijging van 18%

De SP in Zwolle heeft onderzoek gedaan naar de introductie van de OV-Chipkaart in Zwolle. Uit een steekproef blijkt dat de invoer van de OV-Chipkaart leidt tot hogere kosten en een afname van het gemak voor de reiziger. De gemiddelde prijsstijging bedraagt 18%. In het onderzoek heeft de SP alle Zwolse raadsleden op alfabetische volgorde geplaatst en ze vervolgens een fictieve rit laten maken naar de eerstvolgende op de lijst. De ritprijs met de chipkaart is vergeleken met die van de strippenkaart. 65,7% van de raadsleden zou duurder uit zijn met de OV-chipkaart.

SP-raadslid Edwin Koster: ‘De OV-chipkaart zou volgens het Kabinet niet leiden tot hogere kosten. Een kleine steekproef in Zwolle laat gelijk zien dat dit niet het geval is. De bewering dat er geen prijsstijging zou plaatsvinden is dus aantoonbaar niet waar. Bovendien leidt het ook niet tot meer gemak. Waar ik nu nog met één strippenkaart met mijn gezin kan reizen, moet ik straks wel drie kaarten hebben. Wel duurder, niet eenvoudiger!

Raadslid Van Boven is het duurste uit in het SP-onderzoek. Voor een busrit naar zijn collega – de heer Brink - moet hij € 1,16 meer betalen met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart. Als het Swollwacht-raadslid Land haar PvdA-collega de heer Karst persoonlijk wil overtuigen van het belang van een spoedige beslissing over de knip in Stadshagen is zij voor de heen- en terugreis € 2,08 extra kwijt met de chipkaart. Zij kan dan beter haar partijgenoot de heer Yildirim sturen, die € 0,32 goedkoper uit is met de OV-chipkaart als hij een busrit wil maken naar zijn PvdA-collega de heer Ben Ali Ahlaq.

De partij hekelt – naast de prijsstijging – ook de onduidelijkheid van het tegoed op de OV-chipkaart. In Zwolle zijn de servicepunten waar iemand kan zien hoeveel saldo op de chipkaart staat beperkt. Stadshagen en AAlanden moeten het doen met slecht één servicepunt. De oude stadswijken Pierik, Kamperpoort en de Wipstrik hebben helemaal geen servicepunt.

Klik hier voor het onderzoek naar de OV-Chipkaart in Zwolle

Klik hier voor het overzicht van de busritten van de raadsleden